Drömmen har funnits där länge. Nu är Martin Opedal-Singsaas och Ellen Minerva Opedal-Singsaas redo att förverkliga den när de satsar på att starta Krecher i Norge.
De båda har tidigare jobbat på Cervisiam i Norge, men nu är tiden mogen för att ta steget och satsa på eget varumärke.
– Det var dags att gå vidare, vi slutade på Cervisiam i september i fjol. Nu känns det rätt att starta eget, säger Martin.
Inledningsvis bryggs ölen hos Arendals Bryggeri, men det ska inte vara så hela tiden.
– När vi får ut öl på marknaden och får upp omsättningen är målet att skaffa ett eget bryggeri, säger Ellen.
Ett tag fanns det planer på att flytta till Trondheim och att ha sitt eget bryggverk där. Men så blir det inte direkt i alla fall, utan de båda blir kvar i Oslo, där företaget också ska ha sin bas.
Fatlagring av öl är en av sakerna som de båda ska lägga tid på. Redan nu finns 70 Buffalo Trace-fat inköpta och där kan konsumenterna räkna med en hel del imperial stouts framöver.
Även en tredje person finns med i satsningen. Det är Matthew Doyle som är bosatt i Kanada men som jobbar med design för Krecher.
Det blir en modern inriktning på satsningen när det gäller ölstilar, då det ska bryggas en hel del syrlig öl, imperial stouts och New England-IPA. Men en sak blir viktig oavsett vilken stil som bryggs.
– Vi ska ha naturliga råvaror i våra öl, det är viktigt för oss, säger Martin.
Ellen jobbade bland annat med export på Cervisiam och de kunskaperna ska hon använda sig av även i den nya satsningen. De båda är överens om att de brygger öl som kan nå ut på en internationell marknad. Bland annat ska ölen komma till Sverige, där man har ett avtal med Galatea. Premiären där blir mot Horecamarknaden i juli.
Steg för steg ska satsningen växa och givetvis väntar en hel del jobb den närmaste tiden.
– Nu kör vi på, och vi räknar med att kunna anställa när vi börjar att brygga på egen hand, säger Ellen.