Flytt och expansion för hyllade bryggeriet

Daniel Gacic ser fram emot att brygga öl på ett större bryggverk i Örebro. Foto: Peter Lindh.

Ny stad och nytt bryggverk. Hösten innebär en hel del förändringar för populära bryggeriet Apex Brewing Company.

 

Ända sedan starten 2017 har Apex Brewing Company bryggt sina öl i Nora. Där har man gått på full kapacitet under en längre tid och efterfrågan på öl har varit stor även i pandemitider.

Nu är det klart att det blir både flytt och expansion i höst. 1 september får killarna i Apex tillgång till en lokala i stadsdelen Bettorp i Örebro.

Dessutom är ett bryggverk på 2000 liter beställt.  Nuvarande bryggverk är på 500 liter.

– Det är absolut ett stort steg för oss. Det finns en nervositet i samband med detta, men samtidigt tror vi på vår produkt, säger Daniel Gacic, som grundade bryggeriet tillsammans med Niklas Lundgren.

Även bryggaren Arvid Saltin får efter flytten jobba i sin hemstad Örebro. Flytten ska ske successivt och Apex brygger öl i Nora så länge det behövs.  Men bryggverket på 500 liter räcker inte längre till.

– Den här lokalen är heller inte gjord för bryggning. Vi trivs bra och har bra grannar, men kan till exempel inte köra in med en truck så som vi vill. Dessutom blev det trångt ganska snabbt, säger Gacic.

Beernews berättade nyligen om Apex och deras framgångar med humlig öl. Med utökad kapacitet kan det bli aktuellt att brygga även andra stilar, men fokus på humligt blir det även i Örebro.

Bryggverket är på väg till Sverige, men när det har anlänt ska det monteras och det är inte klart idag när den första bryggningen kan göras i Örebro. Tillsammans med bryggverket kommer också fyra stycken tankar på vardera 4000 liter. Tankarna på 2000 liter i Nora ska. flyttas med, de mindre tankarna samt dagens bryggverk ska säljas.

– Vi vill ha tid på oss och verkligen tänka till hur vi vill ha det när vi flyttar. Vi får betydligt större lokaler, men bryggverket och nya tankar tar också mer plats, säger Arvid Saltin.

Med expansionen kan man förstås producera klart mer öl än i dag. Tanken är att det ska märkas på Systembolaget, men även på krogar och utomlands.

– Vår approach är att vårt öl ska finnas tillgängligt för alla som vill ha det, sedan har det inte alltid varit så, säger Saltin.