”Monopolet får oss inte att dricka mindre”

Benjamin Dousa, vd för Timbro, vill att alkoholmonopolet i Sverige tas bort. Foto: Montage/Pressbilder.

Vi dricker inte mindre tack vare Systembolaget. Däremot köar vi mer inför midsommar. Timbros vd Benjamin Dousa vill avskaffa monopolet.

 

Det är i en debattartikel i Göteborgs-Posten som Dousa framför sina åsikter. Han menar bland annat att Systembolagets egna kampanjer inte berättar hela sanningen om svenskarnas behov av ett alkoholmonopol.

”En rapport finansierad av Systembolaget påstår att konsumtionen av alkohol skulle öka mellan 20 och 31 procent om monopolet avskaffades. Men i rapporten har de bortsett från studier som visar exempel där konsumtionen inte har ökat med avregleringar.

Systembolaget använder felaktiga antaganden och cherry-pickar data för att stödja sin tes. Det finns bara vetenskapligt stöd för att det svenska alkoholmonopolet, eventuellt, minskar konsumtionen med en procent jämfört med en avreglerad marknad. Det är en så liten ökning att det inte går att anta att alkoholkonsumtionen skulle öka överhuvudtaget”, skriver han i GP.

Beernews var ett av många media som berättade om långa köer i torsdags, när runt en miljon svenskar skulle till Systembolaget på en och samma dag. 

Dousa menar att köerna inför midsommar är ett bevis på hur monopolet inte ska fungera i hans värld, och hoppas på en förändring.

”Sverige borde gå i samma fotspår som andra EU-länder och tillåta gårdsförsäljning och att öl, vin och cider får säljas i livsmedelsbutiker. Människor borde kunna gå förbi sitt lokala Ica på midsommar och köpa lådvin eller öl i stället för att stå i kö utanför Systembolaget. I grund och botten handlar det om synen på människor och att staten inte ska bestämma över när man ska få köpa alkohol.”

Timbro är en marknadsliberal tankesmedja som sedan starten 1978 haft uppdraget att bilda opinion för bland annat marknadsekonomi, fri företagsamhet.