Öljätten Molson Coors ska nu investera nästan 300 miljoner i sitt bryggeri i Burton-upon-Trent i England.
Det handlar inte bara om öl när Molson Coors nu investerar i sin bryggerianläggning i England. Pengarna går även till produktionen av hard seltzer och cider.
Molson Coors har sålt hard seltzers för 23 miljarder de senaste tolv månaderna i USA och förbereder sig nu för ökad tillväxt även i Storbritannien och Västeuropa.
Man kommer att bygga upp en ny burklina i anläggningen i Burton-upon-Trent för att klara efterfrågan.
– Kategorierna hard seltzers och alkoläsk står för en stor möjlig tillväxt. Alkoläsk är den snabbast växande kategorien globalt och vi ser starka indikationer på att hard seltzers kommer att bli lika populära i Västeuropa som de är i USA, säger Phil Whitehead på Molson Coors till Drinks Retailing News.
Det är Molson Coors hard seltzer Three Fold som kommer att burkas i Burton-upon-Trent och då handlar det om det smalare 33-centilitersburkarna. Men även andra burkar kan bli aktuella i framtiden.
Arbetet med att installera den nya burklinan börjar sent 2021 och den beräknas vara i drift senvåren 2022. Samtidigt kommer Molson Coors att uppgradera packlinorna för öl och cider för att öka effektiviteten.
De senaste tio åren har Molson Coors investerat kraftigt i anläggningen, där 1000 personer jobbar. Pengar som bland annat gått till göra anläggningen självförsörjande på kolsyra och därmed lyckats få bort 2300 ton koldioxidutsläpp.