Cask-ölen ska räddas på brittiska pubar

En kampanj ska få britterna att dricka mer cask-öl. Foto: Privat.

Nu kan brittiska pubar ha öppet som vanligt igen. Då lanserar också en kampanj för att rädda cask-ölet, som i princip varit helt borta från marknaden under pandemin.

 

När pubarna i Storbritannien var helt stängda fanns det i princip ingen marknad alls för cask-ölet. Under tidig sommar har de flesta pubar haft öppet och med alla restriktioner borta blir det nu full fart för att dra in intäkter och försöka blicka framåt.

Då blir cask-ölet viktigt och nu lanseras en kampanj som ska få fler att välja den typen av öl.

Stand Up For Cask kallas kampanjen som startats av organisationen Cask Matters Group.

– Slutet på restriktionerna borde också vara starten på en comeback för cask ale som är en nationell skatt, säger Paul Nunny på Cask Matters Grorp.

Kampanjen ska pågå fram till1 augusti och bland annat vill man synas ordentligt i sociala media, där pubar som har cask uppmanas att bidra.

– Pandemin har fullt förståeligt bidragit till att fler väljer hemleveranser och onlineköp. Men du kan inte köpa pubatmosfären i en matbutik och det samma gäller för cask-öl. De två sakerna kan inte förpackas så och det är vad som gör pubarna så speciella, säger Nunny.

Under pandemin menar man att 87 miljoner pints fick hällas ut, och det motsvarar ett värde på över tre miljarder svenska kronor.

Dessutom har pubarnas restriktioner även påverkat andra branscher, till exempel transportsektorn.