Pandemin är inte över. Men världens största ölföretag visar redan upp intäkter som är bättre än 2019.
AB InBev är ölföretaget bakom storsäljare som Budweiser, Bud Light, Stella Artois och Corona. Media runt om i världen har skrivit om hur ölet Corona tappade på grund av viruset corona, men när nu pandemin sakta är på väg bort har AB InBev återhämtat sig snabbt.
De bäst säljande ölen har till och med dragit in större intäkter under andra kvartalet i år än de gjorde motsvarande period 2019. Då ska man ha klart för sig att det var före pandemin, som startade tidigt under 2020.
De högre intäkterna beror förstås bland annat på mer såld öl, men också på att man lyckas ta bättre betalt.
I sin kvartalsrapport gör AB InBev jämförelser med förra året och då ser förstås siffrorna riktigt bra ut. Intäkterna har ökat med över 27 procent. Framför allt är det i Brasilien som man visar upp bra siffror, men även i Europa ökar man rejält.
En viktig del för AB InBev har varit att sätta fokus på andra drycker än öl. Där har man i USA hamnat bakom varumärken som White Claw och Truly, men under det andra kvartalet hade försäljningen av hard seltzer under namnet Bud Light Seltzer ökat med 28 procent, och det tros vara mer än dubbelt så stor ökning som de främsta konkurrenterna.
AB InBev fick nyligen en ny vd när Michel Doukeris tog över och i samband med det var det flera experter som var oroliga. Inte minst berodde det på de stora skulder som företaget drog på sig via de uppköp av konkurrenter som gjorts.
Men nu visar försäljningen i alla fall att företaget ser ut att gå mot godare tider.