Det finns fler bryggerier i världen än det någonsin gjort tidigare. Men halva ölproduktionen kommer från bara fyra bryggerier.
Det är siffror från Statista som visar hur dominanta de största ölföretagen är. Runt om i världen pågår det en mindre revolution med nya bryggerier som satsar och försöker ta marknadsandelar.
Men de tusentals nya bryggerierna slåss om en ganska liten procentsats av världens totala ölproduktion.
Etablerade bryggerier med flera anläggningar, uppbyggda distributionsnät och stora marknadsföringsbudgetar känner sig nog inte speciellt hotade av de många nysatsningar som görs.
Tittar man på ölproduktionen är det fyra olika företag som står för ganska exakt halva vår ölproduktion.
I topp hittar vi inte oväntat Anheuser Busch InBev, det belgisk-amerikanska företaget som bland annat producerar Budweiser, Corona, Beck´s och Stellas Artois. AB InBev står för 25.7 procent av ölproduktionen i världen, vilket är smått otroligt.
Där bakom följer Heineken med 12,2 procent, Carlsberg med 6,1 procent och China Ressources/Snow Breweries med 5,9 procent av världsmarknaden.
Tillsammans står de här fyra jättarna alltså för 49,9 procent av alla världens öl.
Lägger man sedan till Molson Coors på 4,6 procent och Tsingtao på 4,4 så visar det sig att sex bryggerier står för nästan 59 procent av den totala ölproduktionen.
Där bakom följer fler andra stora ölproducenter och en massa mindre. Men det blir inte så mycket kvar när det gäller marknadsandelar att slåss om när de största har tagit sitt.