De är mer vana att höras än att synas. Men när Ölpölengänget åkte ner till Belgien för att brygga med Brasserie Fantôme var det för bra för att inte förevigas även på film.
Förra veckan släpptes filmen med Olle Andersson, Martin Permer och Fredrik Berggren från deras resa till Dany Prignon och Brasserie Fantôme i Belgien. Den populära podden skulle fira femårsjubileum och med Dany skulle de få brygga sitt jubileumsöl.
Martin Permer var den som filmade, regisserade, skrev manus och det mesta annat i produktionen.
– Det handlar om att dokumentera det vi gör och det var ett ypperligt tillfälle att göra just det. Olle har pratat länge om att filma när vi kommer till bryggerier.
– Och den blev så jäkla bra. Det är som Olle har sagt, det har saknats bra dokumentärer. Det som finns är ytligt och instagram, och inte så mycket historier. Martin har lyckats att fånga både det emotionella kring Fantôme och Dany och storyn när vi gjorde ett öl, fortsätter Fredrik.
Gänget kom hem med stora mängder film och en intervju med Dany. Utan att egentligen veta vad han sagt i den.
– Han pratar lite engelska och han förstod vad jag frågade, men han svarade på franska så jag förstod inte vad han sa just då, säger Fredrik Berggren.
I stället översattes intervjusvaren i efterhand vid hemkomsten. Och de är nöjda med svaren.
– Han var lysande på att prata, han är mediebegåvad och ute mycket på sociala medier, säger Martin.
Den färdiga filmen hade premiär på Ölpölens femårsfest och är på engelska. Anledningen är inte att Ölpölen bytt språk utan mer för att även nå Fantômes beundrarskara i USA.
– Valet av språk var lätt. Fantôme är störst i USA och engelska är inget språk som svenskar tycker är svårt, säger Martin.
– Sen är det inte många i Sverige som har en relation till Fantôme. Dany har en smal publik och den finns främst i USA, lägger Fredrik till.
Han berättar också de redan fått positiv respons från det hållet:
– Vi har fått jättefin feedback från tunga ölpersonligheter som har en relation till Fantôme. Bob Sylvester på Saint Somewhere Brewing Company och Alex Kidd på bloggen Driver Don’t Drink Beer. Det är kända personer som tycker att filmen är fantastisk, och det för att ingen gjort någon tidigare, säger Fredrik.
Trots Martin och Fredriks entusiasm inför filmen, så lär det inte bli någon videovariant av Ölpölen framöver.
– Synen är det mest lögnaktiga av alla sinnen. Det som händer när man lyssnar i stället är att hjärnan och fantasin går igång. Podd är mer magiskt än TV … men filmen blev bra, säger Martin med nåt som liknar en halvnelson på sina egna ord.
Men vad han menar är att om det ska vara film så ska det vara bra och då kostar det timmar.
– Den här filmen är på 20 minuter, men den har tagit fruktansvärt mycket tid att göra. Efterarbetet tog två veckors heltid, jag har jobbat med den varenda ledig stund. Det här är nåt vi skulle kunna göra en gång om året kanske.
Fredrik har en mer grundläggande invändning mot att bildsätta poddar.
– Det finns inte så många roliga vloggar och det är väldigt tråkigt att titta på.