Öljätten satsar stort på jämlik sponsring

AB InBev ska satsa lika stora sponsorpengar på herridrott och damidrott framöver. Foto: Pixabay.

100 miljoner dollar på damidrott. Nu ska öljätten jämna ut sina sponsorinsatser och sluta att satsa mest på männen.

 

Det är ölvarumärket Michelob Ultra som under de fem kommande åren ska satsa 100 miljoner dollar, cirka 855 miljoner kronor, på att sponsra elitidrottare på damsidan.

Samtidigt meddelar AB InBev, som står bakom varumärket, att deras sponsring i fortsättningen ska vara jämnt fördelad mellan könen. Det ska alltså satsas lika mycket sponsorpengar på män som på kvinnor.

En del av inspirationen kommer från OS I Tokyo, där amerikanska kvinnor tog fler medaljer än männen.

– Efter att ha sett kvinnorna ha sådana framgångar i OS, tycker vi att det är rätt att sätta fokus på kvinnor i idrotten, säger Ricardo Marques på Michelob Ultra i ett pressmeddelande.

Det är fortfarande så att betydligt fler pojkar än flickor i USA ägnar sig åt idrott under uppväxten. Det vill man råda bot på. Forskare runt om i världen är överens om att idrottande ger förutsättningar för att må bättre, att känna en tillhörighet i grupp och att få bättre självkänsla.

Beskedet har förstås tagits emot positivt bland de organisationer som anordnar idrott för kvinnor och för Michelob Ultra blir det ett sätt att synas mer och samtidigt markera sin syn på jämställdhet.

– Vi är stolta över att vara partner till kvinnliga idrottare och deras organisationer, som ledare både inom ölvärlden och när det gäller sponsring känner vi att det finns mycket att göra för att jämna ut inkomsterna inom idrotten, säger Marques.