Tanken från början var att göra ett öl med 100 procent vatten från Östersjön. Det blev 1 procent i stället och det åländska ölet lanseras nu i Sverige.
Det hela började på en designskola i Stockholm. Eleverna Daniel Talcoth, Carl Almquist och Herman Wistrand vann en hållbarhetstävling, där uppgiften var att ta fram en idé till en hållbar produkt.
Då föddes idén på ett öl gjort av östersjövatten – Baltic Brew. De gick då till det åländska bryggeriet Stallhagen.
– De valde oss för att vi ligger mitt i Östersjön och kom med en hyfsat färdig idé, säger William Österlund som är VD på Stallhagens svenska bolag.
Någon smakskillnad på ölet är det inte, vattnet är renat, avsaltat och finns där bara för symbolikens skull . En procent motsvarar den procent av allt vatten som är dricksvatten i världen. Han berättar att anledningen till att de har minskat det avsaltade vattnet till ett symboliskt minimum är att det och transport av vatten inte är oproblematiskt.
Baltic Brew är en tjeckisk lager och lanseras nu först i Sverige i början av oktober, då den kommer att börja säljas på på mer än 80 pubar och restauranger, bland annat Bishops Arms och Pitchers. Baltic brew lanseras på Åland samtidigt och senare i oktober även i Finland.
– Vi testar och kör det här i Sverige nu, så får vi se hur den tas emot. Själva tycker vi att det är ett jättefint projekt för Östersjöns bästa och hoppas att det tas väl emot.
William Österlund berättar att Stallhagen även varit i kontakt med Systembolaget för att lansera den där med, men att man inte fått något svar ännu.
Stallhagen ska i samband med projektet donera pengar till miljögruppen Baltic Sea Action Groups arbete. Hur mycket kan han inte säga nu.
– Det beror på hur projektet mottas och hur stort det blir. Parallellt med detta kommer vi även att starta en insamling så jag kan inte säga hur mycket det blir.
– Vi tar ut för att täcka våra kostnader för produktion och marknadsföring. Målet är att gå plus minus noll på det här. För oss är projektet en mycket viktig del av vårt hållbarhetsarbete, när vi lever och brygger öl mitt i Östersjön. Bland annat är all el som vi använder i bryggeriet från vindkraft.
För Stallhagen ska Baltic Brew i stället vara ett sätt att göra ett större avtryck på den svenska marknaden. Bryggeriet som är relativt stort, med en årsproduktion på lite mer än en miljon liter 2021, har sedan tidigare jobbat med livsmedelshandeln här och har en del öl på systembolag i Stockholmstrakten, men vill öka sin närvaro.
– Det kanske inte är det mest optimala att lansera under pandemin, men det har utmanat oss på ett bra sätt och vi har omprioriterat oss mot livsmedelshandeln. Det var inget naturligt steg för oss i Sverige, men vi är jättenöjda. säger William Österlund.