USA har fått sitt eget Kitty Butthole-fall

En naken person blev för mycket för myndigheterna i Nord-Carolina. Foto: Flying Dog

Det är inte bara i Sverige som öletiketter stoppas. Det händer i USA också, men där har det blivit en grundlagsfråga.

Det är Flying Dog som stämmer myndigheten ”North Carolina Alcohol and Beverage Commission” för att den stoppat en etikett till ett av bryggeriets öl, Freezin’ Season.

Den aktuella etiketten som föreställer en naken person vid en brasa är gjord av konstnären Ralph Steadman gick initialt genom kommissionens kontroll, men en vecka senare blev det ändå avslag med motiveringen ”dålig smak” och ”opassande”.

Ägarna till Flying Dog stämmer nu kommissionen och hävdar att det handlar om ett brott mot den grundlagsstadgade yttrandefriheten i USA.

– Om Flying Dog inte kan sälja Freezin’ Season i Nord-Carolina under 2021 riskerar det att förlora hårt förvärvade hyllplatser för alla av bryggeriets säsongsöl, står det i bryggeriets stämning, enligt wral.com.

Den aktuella etiketten har blivit godkänd i alla andra delstater i det distributionsnätverk på 24 delstater som den säljs i.

Även i Sverige har liknande exempel. Bland annat stoppades Kitty Butthole från Skellefteå Bryggeri på Systembolaget i våras för att den väckte anstöt.

I det fallet slutade det med en kompromiss där Kitty förlorade sitt Butthole men fick tillbaka sin plats på hyllorna.

Läs mer här.