Nu är det klart när GBG Beer Week arrangeras nästa år. Den 1 april inleds en förlängd vecka som börjar och slutar med festivaler.
Efter ett stympat GBG Beer Week förra året hoppas nu arrangörerna Fredrik Berggren och Petur Olafsson på en normal ölvecka igen. 2020 hade man över 100 event planerade, men när pandemin bröt ut försvann majoriteten.
– Det blev så jäkla avhugget. Det var precis i första vågen av pandemin och mycket ställdes in med väldigt kort varsel, det blev bara en tredjedel kvar, säger Fredrik Berggren.
2022 ska bli ett revanschår för ölveckan. Och med Hakets ölfestival första helgen och En Öl & Whiskymässa den andra lovar det gott. Nu ska bara dagarna däremellan fyllas med innehåll.
– Men vi styr inte vad som arrangeras, det får vi reda på slutgiltigt ett par veckor innan beer week startar. Så nu är det för tidigt att säga nåt.
– Vi ska ha ett uppstartsmöte för bryggerierna och krogarna i början av nästa år. Det känns viktigare än någonsin att framhäva Göteborg som ölstad. Skåne har blivit en konkurrent på riktigt och Göteborg måste steppa upp för att behålla titeln.
Det är alltså bryggerierna och krogarna som bestämmer vad som ska ske, men ett event brukar GBG Beer Week ordna varje år: någon form av kickoff. 2019 var det en båtresa mellan olika bryggerier längs älven.
– Det var roligt, tål att tänkas på igen nu när flera bryggerier tillkommit där.
Fredrik tar även upp samarbetet med Göteborg & Co, som marknadsför Göteborg i Sverige och världen.
– Det är en sak som jag tror kommer att utvecklas. 2019 bjöd de in journalister från USA och England för att visa upp Göteborg som ölstad och de är väldigt på fortfarande så jag förutsätter att de gör det även 2022.
Varje år släpps också ett öl i samarbete med något Göteborgsbryggeri i samband med ölveckan. Tidigare år har det varit öl från Stigbergets, Beerbliotek, Dugges, Vega och Spike. 2022 är det dags för ett nytt bryggeri.
– Vi får fundera på vem vi ska fråga, än så länge vet vi inte.