När En Öl & Whiskymässa i Göteborg släppte biljetterna för nästa års mässa i fredags blev det en rusning som Stanley Wong aldrig upplevt innan.
Det verkar vara många som vill gå på mässor nu när restriktionerna lättas, i alla fall om man ska döma av försäljningen till Göteborgs största ölmässa som går av stapeln i april nästa år.
– Det var helt otrolig! Vi satt och följde det och när det var som mest var det 1100 personer som stod i kö. Jättekul att sälja biljetter, men väntetiden blev lite lång och nåt tekniskt strul gjorde att folk åkte ut, säger festivalgeneralen Stanley Wong.
– Det löste sig efter ett par timmar, men vi ber de som drabbades om ursäkt.
Första dygnet såldes 6500 biljetter på mässan som brukar ta in 25000 totalt. Ett rekord, berättar Wong.
– 2019 sålde vi 4500 första dygnet. Så det finns ett uppdämt behov att gå på ölmässor nu.
Alla flexbiljetter, det vill säga heldag, på lördagen har gått åt, så nu finns bara tidsslottar kvar där. Och sedan biljetterna släpptes i fredags har det lugnat ner sig lite och totalt har man sålt 7500. Man kan förstå glädjen hos arrangörerna efter lång tid utan inkomster.
– Vi har haft noll intäkter i 18 månader så vi har verkligen fått plocka från ladorna.
Och det handlar inte bara om mässan i Göteborg, redan i höst arrangeras två vinmässor i Västerås och Linköping och även där går försäljningen bra.
Än så länge är inte så mycket klart om utställarna i Göteborg. Höstmässorna tar det mesta av Wongs fokus just nu, men en trend ser han, vilket även Örebro Öl & Whisky gjort: Ett större intresse hos små bryggerier.
– Jag har inte hunnit bearbeta så många än, men de jag har bearbetat är positiva. Det är ett stort intresse från små, nischade bryggerier. Jag har åtta–tio intresserade som inte varit med förut, men först måste jag bearbeta de gamla för att se om de vill stå kvar.