Ölbranschen är för alla – eller kanske inte

En väldigt stor majoritet av bryggeriägaran i USA är vita personer. Foto: Pixabay.

Är ölbranschen en värld för alla eller mest för vita? En amerikansk undersökning ger ett tydligt svar på det.

 

Det är Brewers Association som tagit fram statistik där man tittat på ägandet av bryggerier.

Där visar det sig att det till väldigt stor del handlar om vita personer som driver bryggerier.

Hela 93,5 procent av de personer som är ägare av ett bryggeri i USA är vita.

En enorm majoritet alltså och det kan skapa problem när det gäller att nå ut till alla potentiella kunder.

– Även om det inte finns något som säger att vita ägare inte kan nå ut till andra grupper, så krävs det att vi bygger mer blandade organisationer. Brewers Association jobbar med det, men branschen måste se värdet av vårt jobb och vilja ta del av det. De här r4esultaten borde förklara varför det är viktigt, säger chefsanalytikerna Bart Watson till Brewers Associations hemsida.

Så här ser ägandet ut när det gäller amerikanska bryggerier. Observera att alla ägare är inräknade.

Vita ägare 93,5 %

Svarta ägare 0,4 %

Asiatiska ägare 2,0 %

Latinamerikanska ägare 2,2 %

Infödda amerikaner 0,4 %

Övriga 0,5 %

Inget svar 1,1 %