Amazon satsar på den svenska marknaden. Men när det dök upp alkohol på sajten agerade Systembolaget snabbt.
Säljsajten Amazon vill bli bättre på att få svenska kunder. På sajten vill man locka svenskar till att köpa olika saker. Men när det dök upp alkohol på företagets sajt blev det reaktioner från Systembolaget.
Det svenska monopolet har en fajt med bland annat sajten Vivino där det diskuteras om alkohol ska få säljas till svenska kunder via internet.
När även Amazon presenterade alkohol lät inte reaktionerna vänta på sig.
– Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkohol till konsumenter i Sverige, både i butik och på nätet, för att värna folkhälsan. Systembolaget anser att företag som ägnar sig åt distanshandel med alkoholdrycker med leverans till svenska konsumenter bedriver olaglig detaljhandel i Sverige i strid med vår ensamrätt. Är försäljningen olaglig är också marknadsföringen av försäljningen olaglig, kommenterade Systembolagets pressansvariga Therese Elmgren till sajten Ehandel.
Men Amazon verkar faktiskt inte vara redo att ta fajten med Systembolaget. I alla fall inte redan nu. Sajten som erbjöd alkohol fick nämligen inte vara kvar.
Tredjepartssäljare är fristående företag som ska följa våra riktlinjer för att få sälja i vår butik. De som inte gör det kommer att bli föremål för åtgärder, även potentiellt att få sitt konto borttaget. Produkten i fråga är inte längre tillgänglig, kommenterar Amazon till E-handel.