Många bryggerier har problem med att få tag på förpackningar och i USA ser det ut att dröja till 2023 innan det blir någon lösning.
Att få tag på aluminumburkar kan vara en utmaning både i Sverige och USA. I USA har ett ökat drickande och nya typer av drycker gjort att det nu är svårt för mindre aktörer att få tag på förpackningar, både av glas och aluminium. Och det stannar inte ens där för även kapsyler och pappersetiketter är bristvaror.
De stora leverantörerna klarar inte att tillgodose behovet och även om investeringar görs så lär det dröja innan det blir någon förbättring.
Investeraren Carlton Fowler på Goat Rodeo Capital, ett investmentbolag som specialiserar sig på alkoholbranschen är inte optimistisk:
– När jag pratar med mina kollegor så är det ingen som tror att bristen upphör innan slutet av 2023, om inte ännu senare.
Även Robert Catalano på förpackningsföretaget The Spearhead Group är inne på samma linje.
– Jag inte hittat något som stödjer att vi får en lösning tidigt 2022. Folk som tror det följer nog den allmänna känslan att vi återvänder till en normal situation igen. 2023 är nog mer verklighetsnära. Men verkligheten är okänd och är det vi är mest oroliga för.
Men av de produkter som det råder brist på har ändå burken bäst prognos.
– Jag tror att vi är lite närmare en lösning för burkar än andra produkter, om inte annat så för att det burkbristen kom först. Men inget kommer att hända snart och jag skulle räkna med prisökningar också.
Läs mer här.