Hop Notch i Stockholm växer snabbt och står nu i begrepp att kraftigt öka produktionskapaciteten för att hinna med.
2018 tog Jessica Heidrich och Magnus Karperyd över Waxholms Bryggeri i Stockholm och i samband med det startade de också varumärket Hop Notch. Nu när det har gått tre år räcker inte längre tankarna till. I dag finns kapacitet på sammanlagt 12 000 liter, men en tank får ofta stå tom.
– Eftersom Waxholms öl filtreras måste det alltid finnas en ledig tank att filtrera in i, säger Jessica.
Nu tillkommer alltså tre eller fyra tankar på 2000 liter som ska göra livet lättare och ge plats för att kunna göra mer öl.
– Både den här och förra sommaren har vi försökt bygga upp lager, men det har inte gått.
Förra året gjorde de annan en viktig investering då de som första kund köpte en svensktillverkad burk/flask-lina. Ett beslut som de nu är väldigt nöjda med.
– Det var en prototyp från Pontum, men nu är det flera bryggerier som har den. Den är gjord för små bryggerier i stället för att vara en nedskalad variant för större.
Idag burkas allt från Hop Notch medan Waxholm har några öl på flaskor fortfarande. Just kombinationen med burk och flaska uppskattar hon speciellt eftersom det även ger större möjligheter till kontraktsbryggning.
– Det är bra att ha flexibiliteten och en del öl passar bättre på flaska än på burk.
Både hon och Magnus har tillbringat många timmar på Stockholm Beer and Whisky Festival i helgen efter en lång arbetsvecka. Ändå låter hon rätt pigg.
– Det är en illusion, om jag låter pigg tror hjärnan att jag är det. Det här är åttonde arbetsdagen på raken och inget helgledigt. Men det har varit fantastiskt roligt.
Framöver ska hon och Magnus på fler event.
– På fredag ska vi vara med på Waza Beer Fest i Stockholm och sen är vi bjudna till Great Swedish Beer Fest i Malmö innan det är dags för andra del av Stockholm Beer and Whisky. Det är roligt, men det tar mycket kraft, berättar hon.