Sigtuna Brygghus har tagit några konstnärer till hjälp vid årets lansering av dess porter Midvinterblot. Svartkonst heter tolkningen.
Sigtunas Midvinterblot är en årligen återkommande imperial porter och i år kommer den utrustad med såväl högre alkoholhalt som djupare svärta.
Just svärtan har Sigtuna och ägaren Galatea tagit fasta på i marknadsföringen och bett några kreatörer tolka mörker.
– Midvinterblot är en av Sigtunas stoltaste brygder och tillika vår allra mörkaste öl. I samband med att den gör sitt återtåg på hyllan och lagom till årets mörkaste tid, vill vi bjuda in till en sinnlig kväll, säger Marcus Friari, Brand manager för Sigtuna Brygghus på Galatea i ett pressmeddelande.
– Där låter vi utvalda kreatörer utforska mörkret inom sina respektive konstformer.
Glaskonstnären Morgan Persson har tagit fram en upplaga handblåsta glasskulpturer, gjorda av midvinterblotflaskor medan dofthuset Muro Scents har utvecklat en rökelse inspirerad av smaken av Midvinterblot.
Dessa kommer att presenteras på ett lanseringsevent den 11 november tillsammans med musik inspirerad av mörker spelat av Anna Drvnik, DJ och programledare på P2.
Vid samma tillfälle blir det även Sverigepremiär för The Abyss från Deschutes Brewing Co samt öl från Gouden Carolus, North Coast Brewing Co och Põhjala.