I helgen var det premiär för Sundsvall Beer & Whisky och även om att besökarantalet inte blev vad arrangerande Fredrik Anell-Berger hoppats på är han ändå väldigt nöjd.
Det var första gången som Sundsvall Beer & Whisky hölls och förhoppningen inför mässan var att det skulle komma 6000 besökare.
– Vi hade hoppats på fler, men mässan upplevdes inte som gles. Alla utställare hade att göra hela tiden, så vi är nöjda.
– Det var faktiskt en hel de av dem som köpt biljett som inte heller kom. Jag misstänker att hänger ihop med att det varit mycket snack om nya restriktioner.
En sak som förvånade Fredrik Anell-Berger var det faktum att besökarna var ovanligt städade.
– Det var väldigt låg berusningsgrad överlag, jag har gjort en del mässor innan och jag har aldrig varit med om att det varit så ordnat och lugnt. Det var lite förvånande. Men det var högre medelåder än vanligt också och folk var där för att smaka.
– Du kan fråga vilken utställare som helst, att det var bra gäster var den allmänna tongången.
Det är redan klart att det blir en fortsättning nästa år och datum kommer inom kort.
– Nästa gång hoppas jag att vi ska ha fler utställare, det var ganska tajt med tid efter att restriktionerna släpptes den här gången. Sen hade vi intervjuer med utställare på scenen, det kommer vi att fortsätta att utveckla.
Men redan innan dess har Fredrik Anell-Berger andra mässor att rodda. I mars är det dags för Uppsala. Även där blir det precis som i Sundsvall en kombination med en outdoormässa.
– Det var mycket folk som sprang mellan mässorna i Sundsvall, men vi ska göra en analys för att se hur lika mässornas publik är.
Och hur gick det för den mest oväntade av utställarna då, Anonyma Alkoholister?
– Jag pratade med dem efter mässan och det hade varit en handfull personer som kommit fram och tagit broschyr med mera. Som de sa: ”Har vi lyckats få en person att se att det finns en lösning på deras problem så har vi lyckats, berättar Fredrik.