Alkoholfri öl och andra alkoholfria drycker växer på marknaden och ett tecken på det är att det i USA nu har skapats en organisation för producenter av alkoholfritt.
Adult Non-Alcoholic Beverage Association (ANBA) heter organisationen och den förutser att marknaden för alkoholfri öl kommer att vara värd motsvarande 272 miljarder 2025.
Och det är för att stödja den utvecklingen som organisationen har grundats.
– ANBA ska främja, skydda och skapa tillväxt för den alkoholfria industrinäringen genom att vara en central röst som talar för våra medlemmar och öka medvetenheten för alkoholfria drycker för vuxna, säger man i en pressrelease.
ANBA skriver också att alkoholfri sprit ökade med 113,4 procent i USA förra året, öl med 31,7 procent och vin med 39,4.
– Att skapa ANBA är ett viktigt steg för producenter av alkohofritt, därför att inget företag kan skapa en livfull framåtsträvande bransch på egen hand.
– Branschen har en fantastisk möjlighet att inte bara skapa tillväxt utan även att säkerställa att alla alkoholfria drycker har bra kvalitet och möter branschstandarden.
Bland de över 40 grundarna ingår bland annat dessa: Acid League, All The Bitter, AL’s, Amethyst Spirits, Athletic Brewing Co., Atmos Brewing Co., Best Day Brewing, Betera, The Bitter Housewife, Buonafide 0.0, CERIA Brewing Co., Discoe Beverages, DistillX Beverages Inc., DRY Botanical Bubbly, Ferm Fatale, For Bitter For Worse, The Free Spirits Company, GO Brewing, Grüvi, H2OPS Sparkling Hop Water, Hairless Dog Brewing Company, Hella Cocktail Co., Isn’t Drinks, KUL MOCKS, Leader Brewing, Libra, Lyre’s, Mingle Beverage Company, Mocktail Club, Mocktails, One For The Road Brewing, Partake Brewing, Rally Brewing Company, Rightside Brewing, Ritual Zero Proof, Rock Grace, Seir Hill, SipC, Spiritless, Spirity Cocktails, Starla Wines, Teetotaler Wines, Thomson & Scott Noughty, Top Note Tonic, Töst, WellBeing Brewing Co., Wilderton Botanical Distillate och Woodnose.
Läs mer här.