Först krävde Hershey’s att bryggerierna skulle sluta använda vissa namn. Trots att de gick med på det krävdes bryggerierna på stora pengar. Nu sågas det stora chokladföretaget från flera håll.
Det är inte alltid helt lätt att hitta unika ölnamn. Det har flera mindre bryggerier fått erfara i USA.
Det stora företaget Hershey’s, med 8,1 miljarder i intäkter under fjolåret, är nämligen på krigsstigen. Flera bryggerier har fått brev där Hershey’s kräver att deras produkter inte används mer i ölen, eller att namnen på deras chokladbitar inte dyker upp som ölnamn. När bryggerierna accepterat det har de ända krävts på stora pengar.
– Det är absurt, säger advokaten Mia Saling till Forbes.
Hon representerar flera av bryggerierna som har drabbats, bland annat Parliament Brewing i Kalifornien.
Det bryggeriet gjorde ölet Whatchamacallit, en dubbel-IPA med ett namn som även Hershey’s använt för en av sina chokladkakor.
– Vi tog det namnet för att vi hade en rörmokare hos oss som sade sÃ¥ hela tiden. När vi fick första brevet svarade jag att jag inte höll med, men att jag skulle ta bort namnet för allas bästa. DÃ¥ kom det i stället en faktura pÃ¥ 20 000 dollar, säger Justin Bosch, grundare av bryggeriet.
Ett annat bryggeri har redan betalt de pengar som krävdes. Detta trots att man bara tagit fram ett fat vardera av de öl som hade Hershey’s choklad i sig.
Ett samarbete som sanktionerats är det med stora bryggeriet Yuengling. Där har det bryggts en Hershey’s Chocolate Porter, och många tror nu att det ölet fått chokladföretaget att bli hårdare när det gäller ölnamn.
Kritiken har varit hård i sociala media, och många menar att framför allt summorna som krävs är helt orimliga.
Justin Bosch förstår fortfarande inte kraven på hans bryggeri.
– Ingen kommer att blanda ihop en dubbel-IPA med en chokladbit.