Det amerikanska bryggeriet Yuengling ger sig på det betydligt större Bud Light, ägt av Anheuser-Busch.
Yuengling har skickat ett varningsbrev till Bud Light där man kräver att Bud upphör med en slogan som Yuengling anser sig ha rätt till.
Det handlar om frasen ”Get ready for the next generation of beer” som Bud har använt i inlägg på Twitter, Instagram och Facebook.
Yuengling hävdar att frasen är snarlik den som Yuengling själva använt för sitt öl Flight: ”Next generation of light beer”, som är skyddat sen över ett år sen hos USA:s patent- och varumärkesmyndighet.
I en tweet från Yuengling gjorde man narr av Bud Light med en bild på en tecknad inbrottstjuv och texten ”vi vet att imitation är den främsta formen av smicker, men det här går för långt”.
– Flight är ett av våra ledande varumärken; det är ett av våra snabbast växande varumärken. Vi har skapat den här fantastiska produkten och om något annat lightöl tar vår slogan till sitt varumärke blir det självklart extremt förvirrande för konsumenten, säger Yuenglings talesperson Paul Capelli.
Anheuser-Busch har inte gett något formellt svar på Yuenglings brev, men enligt Yuengling har jätten rensat sina flöden från inläggen och ersatt dem med andra.
– Vi hoppades att de skulle göra vad som är rätt och de gav tillbaka det som tillhörde oss. Vi säger tack och god fortsättning, och vi bjuder på en Flight.