Först startade de en egen dryckesbutik och när de såg hur bra must från andra bryggerier sålde gav sig Västra Ämterviks Bryggeri på det också. Allt för att klara utmaningarna från pandemin.
Västra Ämterviks Bryggeri hade en tung vår förra året och för att hitta nya intäkter satsade man på en dryckesbutik.
Nu mer än ett år senare kan Kristian Thorén konstatera att det var ett lyckat drag.
– Det räddade oss tillsammans med försäljning via rekoringar och att vi breddade oss. Så om man ska säga nåt positivt om pandemin så är det att vi har fått tänka om och det har gynnat oss väldigt väl, säger han.
En del av breddningen är läsk och must. Musten kom till efter att Kristian sålt must från andra bryggerier i sin butik.
– De hade många innovativa smaker, så vi gjorde en egen med värmländska enbär och den blev en succé i påskas.
– Nu gjorde vi ytterligare en till jul med kardemumma.
Men även om must, soda och faktiskt även svagdricka hjälper, så är öl fortfarande huvudprodukten. Kristian räknar med att producera 35000 liter öl år i år och till det läggs drygt 4000 liter av de andra dryckerna.
– 2021 blir det en fin ökning från förra året. Vi grundade bra 2020. Så nu har vi nyinvesteringar på gång.
Investeringen består av en ny flaskningsutrustning, som ska ersätta den arbetsintensiva och platsbyggda föregångaren.
– Det är en begagnad tappningsmaskin från USA som renoverats. Den kommer att klara 1200 flaskor i timmen.
Tidigare hade Kristian en anställd som hjälpte till med transporterna. Nu har i stället hans fru Sofia gått in i företaget aktivt.
– Nu driver vi det mer som ett familjeföretag än vi gjorde tidigare. Det är jag, min fru, min pensionerade mamma kör öl och mina tonårssöner hoppar in ibland.
Inför nästa år har han fler nyheter på gång. Ett samarbete med ett lokalt destilleri i Sunne ska leda fram en spritsort under varumärket Fryken. och en mjödsatsning ska återupptas.
– Vi har gjort mjöd förut med lokal honung, som gav väldigt bra smaker. Den släpptes aldrig på Systembolaget, men vi fick väldigt bra respons från restaurangerna.
– Honungen är från nordiska bin, som är utrotningshotade, så en del av intäkterna ska gå till bevarandet av dem.