50 procent av den förväntade försäljningen för Storbritanniens besöksnäring försvann i jul, enligt Adnams Brewerys VD.
Adnams VD Andy Wood säger till BBC att besöksnäringen i Storbritannien lider av en ekonomisk motsvarighet till postcovid och han vill regeringen att ska vara konsekvent och ge raka besked.
– Det är vad vi behöver för att kunna bygga upp kundernas förtroende igen, men också för att vi ska våga investera i våra företag igen, säger han.
Vanligtvis brukar försäljningen från jul hjälpa företagen genom de första månaderna av det följande året. Men med tappet i år ser det mörkare ut inför nästa år.
– Våra kistor är tomma. Det här är en bransch som åkt in och ut ur nedstängningar och restriktioner i 22 månader – och har inte fått en chans att bygga upp någon vinst igen.
I ett kort perspektiv vill han att regeringen ska förlänga den momsreduktion som finns nu, men på längre sikt vill han se en ändring av skattesystemet.
Enligt Wood har pubar och hotell tappat 50 procent av sina besökare efter att myndigheterna uppmanade engelsmännen att vara försiktiga med att träffas.
En talesman för finansdepartementet svarade med att säga att man gjort mycket redan och att man har ett flertal olika åtgärder för besöksnäringen, bland annat sänkt skatt, moms och skydd mot vräkning.