David Bustad på Bustad Brewing längtar verkligen till att få ha gårdsförsäljning. Det och mer berättar han om i vår enkätserie.
Vad var det bästa med 2021 på ditt bryggeri?
– Vår tillbyggnation. Under pandemin har vi valt att lägga fokus på utöka produktionsytan, och precis som tidigare så har vi byggt allting själva. Vi blev ganska fort trångbodda men har nu utökat med ett lager på 240 kvadratmeter, varav 80 kvadratmeter kylrum för färdig produkt.
Vad var det sämsta med 2021 på ditt bryggeri?
– Skenande priser, framför allt på stål och virke. I anslutning till utbyggnationen planerar vi en uteservering på 800 kvadratmeter. Men med minskad försäljning i restaurangen, till följd av pandemin, så var det inte gångbart. Det kommer istället stå klart till sommaren 2022.
Vad skulle ett beslut om gårdsförsäljning betyda för er?
– Oerhört mycket. Lidköping är en turiststad och vi har en stark turistnäring. Vi har mycket utländska turister som efter besöket vill köpa med öl. För dom är det helt obegripligt att det inte går. Vi har i dagsläget ganska mycket ölprovningar och visningar av bryggeriet. Att få kombinera det med gårdsförsäljning skulle höja hela upplevelsen. Jag välkomnar det med öppen famn.
Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2021?
– Odd Island. Att få höra om, och se deras resa i år. Här växer det så det knakar, hatten av!
Vilken ölstil vill du se mer av från svenska bryggerier under 2022?
– För min egen del så längtar jag efter vår burkmaskin som kommer i april. Första burk ut blir nog en traditionell amerikansk pale ale. Så kanske lite mer av den varan då.