Klackabackens Bryggeri fyller tio år och det ska firas med en rad specialöl under året. Men först blev det stopp på Systembolaget.
Tim Persson har inte varit med från början på Klackabacken, men 2016 kom han in som första heltidsanställd och sedan dess har han hunnit bli både vd och delägare. Men bryggeriet grundades alltså lite tidigare.
– Företaget startade 2012 med en lite annan uppställning och med restaurangen som kassako. När jag började flyttade vi till Önnestad och fokuserade på ölproduktion, berättar han.
Efter det har det tagit fart ordentligt och förra året producerade Klackabacken 170000 liter.
– Vi har utvecklats väldigt mycket och tagit väldigt stora kliv sen dess framför allt vad gäller produktkvalitet och stabilitet, säger Tim.
– Sen har vi breddat kundgruppen, då var vi superlokala och nu hittar man oss på krogar i större delen av landet och vi har även börjat exportera. Det har varit en rolig resa.
I år hoppas Klackabacken nå över 200000 liter och en del av dem kommer att vara öl i en jubileumsserie.
– Den första kommer i februari, sen två i april och sen är tanken en i månaden därefter.
Varje öl ska representera ett år i bryggeriets utveckling.
– Vi börjar med en klassisk rågipa för 2012, innan de moderna stilarna slog igenom, sen blir det stout, pale ale, modern lager, imperial sour …
– Det kommer att bli allsköns stilar som alla ska anknyta till ett av de år som vi varit på marknaden för att visa folk den resa vi varit på.
Men helt enkelt är det inte att göra jubileumsöl, eller snarare etiketter till jubileumsöl.
– Vi fick nej från märkningssupport på Systembolaget. Vi fick inte ha år som återspeglas eller att det var nummer ett av tio. Vi fick inte skapa en känsla av samlarobjekt eftersom det ökar risken för ökad konsumtion, säger Tim.
– Det är därför den första ölen kommer först i februari, vi fick göra om etiketten.