Att sälja folköl från bryggeriet har blivit populärt på senare år. Nu satsar även Omnipollo på sådan verksamhet. Först ut är en modern klassiker.
Under fredagen är det premiär för folkölsförsäljningen, och det var ännu ett led i att etablera Omnipollos Kyrka i Sundbyberg som en öldestination.
-Det är en dröm som svenskt bryggeri att få sälja öl direkt rån dörren, det får ju alla amerikanska bryggerier, säger Henok Fentie.
Efter att ha bryggt öl runt om i världen under många år, öppnade Omnipollo sitt eget bryggeri i en före detta kyrka i Sundbyberg under fjolåret. Nu har den verksamheten satt sig och produktionen flyter på.
Ölet som såldes under folkölspremiären var en lågalkoholversion av Fatamorgana, och den humlebomben tillhör de öl som betytt allra mest för Henok Fentie och Omnipollo.
– Det blir lite som en förfest med Fatamorgana, i mars kommer den på burk på Systembolaget. Den kändes kul att göra en lägre variant på.
Planen är att fortsätta sälja folköl vid bryggeriet och givetvis ska det även tas fram andra öl i folkölsversion på sikt.
Vill att den ska vara färsk att folk går hem och dricka den så länge som möjligt. Vi gör gärna folkölscollabs som vi kan släppa här. Vi vill göra det på riktigt.