Ditt ansikte avslöjar dig om du gillar en öl eller inte. Det har några japanska forskare kommit fram till.
Att minspelet är en indikation på hur man uppskattar något borde inte vara någon överraskning för någon.
Men de japanska forskarna på öljätten Asahi menar att de har kommit fram till exakt hur någon ser ut som gillar en öl och inte gillar en öl.
Ska man tro den undersökningen så består ett gillande uttryck av att personen suger in läpparna och säger ”mmm” och baserat på anekdotisk bevisföring kan vi nog bekräfta i alla fall att ”mmm” står för ett gillande.
Den som inte gillar en öl pressar däremot ihop läpparna istället, enligt undersökningen.
Att kunna läsa folks reaktioner på öl innan den börjar säljas är oerhört viktigt konstaterar man.
– Att bara förlita sig folks uttalade gillande av en öl kan leda till missförstånd om konsumenternas verkliga avsikt och ett misslyckande för den nya produkten efter lanseringen, säger forskarna i sin rapport.
– Genom att analysera ansiktsuttryck som ett underförstått mått kan ge en bättre förståelse om konsumenternas undermedvetna preferenser genom att fånga objektiva gensvar vid provmmakning.
Undersökningen genomfördes på 151 japanska öldrickare, som fick testa tre olika öl. 50 av dem var anställda på Asahi, resten var vanligt folk från Tokyoområdet.