Thomas Bingebo-intelligens har ersatts av artificiell intelligens på Oceanbryggeriet och i morgon släpps resultatet.
Rodrigo Wilner på Ocean skrattar högt på frågan om de tröttnat på Bingebo. Det har de visst inte, men det är inte Bingebo som ligger bakom ölet Yes AI Can, som lanseras i morgon.
Ocean har istället samarbetat med utvecklarbolaget Aixia, som ägs av CGit i Mölndal. Bingebo själv visste inget innan affären var klar.
– Jag sa till honom att jag hade något att berätta, och det blev en del muttrande över receptet, säger Rodrigo.
Muttrandet bekräftas vid ett samtal med Bingebo.
– Jag hade skrivit receptet annorlunda, AI:n har valt små mängder av vissa maltsorter som i slutänden kanske inte betyder så mycket för smaken. Jag känner igen det från hembryggarrecept när de gör recept med bryggprogram, säger han.
Det skulle inte hända på Oceanbryggeriet. Alla recept skrivs på papper, vilket var lite oväntat för utvecklarbolaget.
– Det var den roligaste kulturkrocken, att vi fortfarande sitter och pratar och gör recept för hand. De tittade och sa ”vadå, är det inte digitalt”, säger Rodrigo.
Det kanske krävs en särskild intelligens för att läsa pappersrecept och eftersom den aktuella AI:n inte hade den blev det till att föra in allt i ett Excel-dokument innan processen kunde dra igång.
August Iwdal är marknadsansvarig på Cgit och det är han som kom på idén.
– Det är få som förstår hur AI tillämpas i olika organisationen, men många förstår hyfsat hur öl tas fram. Jag vill skapa ett intresse för hur man kan applicera AI på olika processer och lyfta hur vårt bolag jobbar med AI, hur det kan användas till många saker, inte bara tung fordonsindustri. Det enda som krävs är en viss mängd data, säger han.
– Öl är en bra produkt att använda, det är många som är intresserade av det och det kostar inte skjortan att ge bort till kunder och anställda.
Som marknadsansvarig är han inte direkt involverad i den tekniska biten. Det är däremot Samuel Scheidegger på Aixia. Det är han och kollegan Yinan Yu som ansvarat för att ta fram receptet med hjälp av AI.
– Vi tittade på de olika ingredienserna, som humle och malt, och så har vi automatiskt grupperat dem efter vilka som säljer bra och vilka som säljer dåligt. Baserat på det har sen AI:n tagit fram en kombination som den tror säljer bra, säger Samuel.
Han berättar också att grupperingen även tagit hänsyn till saker som kombinationer av humle, som kanske inte är så lämpliga.
Bingebos kritik då, det om de små misstänkt meningslösa humlemängderna i receptet, var det AI:n som blev lite kreativ?
– Det kan man väl säga. Allt är baserat på recept som ofta innehåller två eller tre humlesorter, men eftersom vi kollar efter kombinationer som fungerar bra försöker den leta lite bredare och då tittar den på fler humlesorter. Annars blir det bara en öl som redan finns, säger Samuel.
Ingen på Aixia har smakat på den än.
– Nej, vi har release i morgon. Det är lite spännande och det ska bli kul att smaka på den. Jag och min kollega har aldrig gjort öl själva, så det här var första kontakten med ölbryggning.
Rodrigo på Oceanbryggeriet har förstås smakat på den. Han är nöjd med resultatet och beskriver den som en modern golden ale, drickvänlig och somrig. Till och med Bingebo verkar vara nöjd med resultatet.
– Den blev bra, klart godkänt, säger han.
Men tydligen inte så bra att den artificiella intelligensen kan ersätta honom.
– Den är nog dålig på att skopa drav, så det är nog fortfarande bra med lite handkraft.
Ölet Yes AI Can är en golden ale på 2,8 procent och släpps i morgon när Ocean öppnar gårdsförsäljningen.