Stärk Systembolaget genom att göra det tillgängligare. Det skriver en branschorganisation i vad de kallar ett valmanifest. Bland annat kräver de förbättrade öppettider och skärpta straff för smuggling.
Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), som bland sina medlemmar bland annat har ölrelaterade Galatea och Arvid Nordquist, har gått ut med ett något som de kallar för ett valmanifest.
I det vill de se ett ändrat fokus för alkoholpolitiken och ifrågasätter om minskad alkoholkonsumtion kan uppnås genom begränsad tillgänglighet och höga alkoholskatter.
– Vår nuvarande alkoholpolitik har lett till att allt för lite uppmärksamhet har ägnats åt att begränsa den försäljning och den konsumtion som är särskilt skadlig. Vi behöver ha en seriös debatt om den svenska alkoholpolitikens huvudfokus om vi ska stärka detaljhandelsmonopolet. Vår förhoppning är att detta ska vara startpunkten för den debatten, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen i ett pressmeddelande.
För att nå det målet vill de bland annat öka tillgängligheten för Systemmonopolet genom förbättrade öppettider och utökade möjligheter för Systembolaget att bedriva näthandel.
Begränsad tillgänglighet leder till att ”människor får förstärkta drivkrafter att flytta sina inköp från Systembolaget till andra mer okontrollerade kanaler”, skriver man i manifestet.
Dessutom kräver branschorganisationen att de planerade höjningarna av alkoholskatten de närmaste åren stoppas och motiverar det med: ”Att ytterligare höja alkoholskatterna gynnar varken folkhälsan eller statskassan utan riskerar snarare att leda till att minska Systembolagets marknadsandel av den alkohol som konsumeras i Sverige.”
Skärpta straff för smuggling av alkohol är en annan punkt i manifestet som tillsammans med ökade resurser till tullen ska stoppa den illegala införseln av alkohol.
Slutligen kräver Sprit & Vinleverantörsföreningen att Systembolagets uppdrag renodlas. Det skulle innebära att insamling av statistik, forskningsfinansiering, information om alkoholens skaderisker samt lobbying flyttas bort från Systembolaget.
”SVL anser att Systembolagets uppdrag bör renodlas för att bibehålla ett högt förtroende och relevans bland allmänheten.”