Dugges paketerar om sin storsäljare Tropic Thunder. Nu kommer den i en glansig burk i stället för flaska.
Göteborgsbryggeriet Dugges installerade en burklina i slutet av förra året och har sedan dess släppt ett antal öl på burk. Men storsäljaren Tropic Thunder har fått vänta. Men nu släpps den på burk tillsammans med en annan suröl, Mango Mango Mango.
Till skillnad från tidigare öl har bryggeriet nu satsat på hellackade burkar för de här produkterna.
– Det är lite annat att ta fram en lackad burk än att ta fram etiketter. Först är det volymkravet. Du måste kunna köpa så sjukt många burkar innan tillverkaren låter dig lacka. Sen är det själva lackeringsprocessen och tekniken de använder sig av, säger kommunikationsansvarige Tomas Halberstad i ett pressmeddelande.
– Helt annorlunda från vi är vara vid. Men, nu är vi här och nu är allt klart. Och, det ser grymt ut!
Att byta från flaska till burk för Tropic Thunder och Mango Mango Mango, och i stort sett alla andra produkter, har varit ett lätt beslut, menar man.
– Allt pekade oss mot burk: Marknaden, Systembolaget, kvalitet, säger Ola Dugge Engström, säljansvarig.
– Det skadar inte heller att materialet går att återvinna, näst intill i oändlighet och att burken väger mindre än en tiondel av de flaskor vi tidigare använde oss av. Vilket sparar på både pengar, genom färre transporter och klimat, fyller grundaren Mikael Dugge Engström i.
Tropic Thunder är en dominant i surölsnischen på Systembolaget. Totalt sålde Dugges 155000 liter av den 2021.