Lite i tysthet har Systembolaget tagit bort möjligheten att beställa öl från en annan butik, något som en av våra läsare noterade.
Läsaren berättade att han tidigare kunnat beställa ett öl som var slut i hans butik och centrallagret från en annan butik, men när han nyligen skulle göra det igen så var det stopp.
På Systembolaget svarar man att det stämmer. Det går alltså inte längre utnyttja den möjligheten.
– Det var i början av september som vi slutade att erbjuda våra kunder internleveranser. Det innebär att vi inte längre skickar varor mellan butikerna på kundernas efterfrågan, säger Charlotte Näsström Morén, pressekreterare på Systembolaget.
– Främst eftersom leveranserna inte är hållbara ur vare sig miljö- eller kostnadssynpunkt. Om samma dryck i stället beställs online så samkörs den tillsammans med andra varor vilket är mer hållbart.
Samtidigt har man gjort en förbättring för den som vill ha tag på exklusiva släpp, som inte kommer till alla butiker.
– Vi har succesivt valt att släppa en större andel artiklar från våra lanseringar av tillfälligt sortiment till vår e-handel.
– Därifrån kan våra kunder beställa direkt till sin butik eller sitt ombud oavsett var kunden befinner sig i landet.