2017 såldes hyllade Funky Buddha i Florida till Constellation Brands, och många craftbeer-fans blev besvikna. Men nu har grundaren köpt tillbaka sitt bryggeri.
Uppköpen var många och uppmärksammade under några år i USA. Bryggerier som Ballast Point, New Belgium, Anchor och Wicked Weed är bara några exempel på bryggerier som såldes till stora multinationella ölföretag.
Men uppköpen blev allt färre, och nu går kanske trenden åt andra hållet. Nyligen berättade Beernews om hur Appalachian Mountain Brewery köptes tillbaka av grundarna, och nu sker det igen.
Den här gången handlar det om Funky Buddha i Florida, ett bryggeri som bland annat blev uppmärksammade för att de var tidiga med pastry stouts.
Bryggeriet grundades 2010 i Boca Raton av äkta paret Ryan och Giani Sentz. Tidigt kom även Ryans bror KC och hans fru Melissa in i företaget.
Företaget växte snabbt och gav förstås fina pengar vid försäljningen 2017. Men med en pandemi som drabbade hårt och den pågående lågkonjunkturen som gör råvaror dyrare, verkar de stora drakarna mer fokusera på sin kärnverksamhet, och där passar inte bryggerier som Funky Buddha in.
Det finns inga uppgifter om köpesumman, men det är inte en alltför vågad gissning att återköpet göra med en betydligt lägre summa än den som gällde vid försäljningen.
– Vi gillade att jobba med Constellation Brands och lärde oss mycket av dem. När vi nu påbörjar nästa kapitel är planen att flytta gränser och skapa helt nya upplevelser med öl och annat, säger KC Sentz.