Dags att kommunicera öl så att fler förstår

Foto: Tobias Janius

För de allra flesta är öl en dryck som är svår att förstå, det menar Beernews Sanna Lindberg, som tycker att det är hög tid att hantverksbryggerierna blir bättre på att förklara, förenkla och inte minst – kommunicera. 

Det hela är enkelt. Om ölscenen, så som vi lärt oss att älska den, ska fortsätta leva och utvecklas behöver fler konsumenter aktivt välja att dricka hantverksöl. Och ska vi nå dit behöver vi som brinner för ölkulturen ödmjukt förstå att många konsumenter tycker att dagens mångskiftande och breda utbud av öl är svårt att förstå sig på.

 

Jämfört med såväl vin som cider, och för den delen sprit, innehåller alla dessa drycker en och samma råvara, den pressas och jäser (för sprit tillkommer destillering) till sin slutprodukt – en greppbar process för de flesta. Öl däremot innehåller många råvaror (ibland jättemånga) och varje råvara kan förädlas och kombineras på olika sätt, dessutom sker bryggningen i flera olika steg som också kan varieras. Två olika öl som på etiketten anger samma ölstil behöver inte vara bryggda på samma sätt och knappt smaka på samma sätt. 

 

Jag brukar säga att det idag finns ett öl för alla, för jag vet att det är så. Men när jag säger det till folk som inte dricker öl blir de sällan övertygade. Problemet är att vi i Sverige under lång, lång tid mer eller mindre bara hade tillgång till ett och samma typ av öl – ljust lageröl i olika skatteklasser. Gillade du inte det, var det ofta detsamma som att du inte gillade öl. Sedan sa det pang och plötsligt var Sverige ett öl-land. Ett öl-land med hundratals bryggerier och tusentals öl som tillsammans täcker in en smakbredd större än vad någon annan dryck gör. 

 

Denna explosion följdes av en rad försvårande förhållanden. Dels storbryggeriernas krogavtal, vilket  gjorde att krogar och barer inte blev det naturliga språkröret, som de så ofta är, för andra nya dryckestrender, och dels den mediala ölbevakningen, som fortfarande inte är i närheten av vad den är för vin. 

 

Det har till stor del varit upp till bryggerierna själva att efter bästa förmåga, kommunicera och sprida ordet om sig själva och sina produkter. Och det har väl helt ärligt inte alltid varit hantverksbryggeriernas högsta prioritet. Initialt behövdes det kanske inte, men en sak är säker, 2024 kommer det att krävas en bättre kommunikation. Tänk efter själv – hur ofta kan du av exempelvis ett instagraminlägg om ett nytt öl utläsa vilken typ av öl det är och hur det smakar? Eller när det är tänkt att drickas eller varför ölet bryggts? Många måste bli bättre på att beskriva sina produkter på ett sätt som fler kan relatera till. Jag är övertygad om att dessa öl och ord kommer att få liv; upptäckas, läsas och spridas vidare av konsumenterna, men också av krogpersonal och journalister.

 

Vi som nu tagit över Beernews har en sak gemensamt – vi älskar öl och den nya svenska ölkulturen. Med andra ord, vill vi från vårt håll, fylla det tomrum som uppstått sedan Ronny Karlsson och Peter Lindh slutade att uppdatera Beernews. Vi har saknat en oberoende journalistisk sajt som bevakar och kommenterar ölbranschen i stort och smått. Nya Beernews kommer att ha en bredare framtoning än vad sajten tidigare haft, med förhoppningen om att bjuda in ännu fler till ölets värld. Vi är otroligt taggade på att äntligen vara igång och hoppas att du gör oss sällskap när vi nu tar oss an vårt uppdrag. 

 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande.