I dagarna blev det klart att Åhus Bryggeri har förvärvat aktier i Klackabackens Bryggeri – och genom förvärvet hoppas man nu på att kunna stärka varumärkena för båda bryggerierna.
Det har varit ett par tuffa år för Klackabackens Bryggeri, beläget i Önnestad utanför Kristianstad, som precis innan pandemin hade satsat och expanderat för att möta den då växande efterfrågan. Men tiderna blev svårare än väntat och bryggeriet har, som många andra i branschen, under en tid kämpat med både likviditet och beläggningsgrad.
I förra veckan blev det klart att Åhus Bryggeri, med Ulrik Jönsson i spetsen, förvärvat aktier i bryggeriet och i och med det fördjupas nu det redan befintliga samarbetet ytterligare.
– Åhus Bryggeri och Ulrik kommer in med ny energi och nya idéer på såväl produkter som tillvägagångssätt för att öka lönsamheten och trygga båda bolagens framtida tillväxt, säger Tim Persson, vd på Klackabackens Bryggeri.
Åhus Bryggeri har de senaste åren satsat på egna restauranger och vid sidan av det endast haft en liten produktionsanläggning. I och med förvärvet kommer Åhus att kunna bredda och öka sin kapacitet för att möta efterfrågan, samtidigt som Klackabacken får bättre beläggningsgrad, omsättning och tillväxt.
– Vi ser många synergier och möjligheter att växla upp tillsammans. Bland annat möjliggör det att vi kan börja släppa öl på Systembolaget samtidigt som vi kan dela på och utnyttja både personal och kunskapen som finns bättre. Det känns jätteroligt, säger Ulrik Jönsson.
– Vi ser detta som en milstolpe då vi länge proklamerat att samarbeten i branschen är vägen framåt, säger Tim Persson på Klackabackens Bryggeri.
Under året väntar nu en hel rad av ölnyheter – både från Klackabacken och Åhus. Och precis som tidigare år går Klackabacken Beer Fest av stapeln den 17 augusti.