Med årets 8 mars-kampanj strävar Ölgäris efter att visa upp sin numeriska styrka och mångfald. Just nu lyfter medlemmarna sina egna ölberättelser i social media.
I årets kampanj är syftet att visa att kvinnor och ickebinära dricker öl genom att uppmana medlemmarna till att lägga upp bilder eller filmer under hashtaggen #jagärenölgäri.
– Internationella kvinnodagen har blivit lite av en högtidsdag för Ölgäris. Det är då vi brukar passa på att belysa och synliggöra den skeva fördelningen som finns i ölkulturen. I årets kampanj vill vi dels visa hur himla många vi är, men visa också hur olika vi är, säger Josefine Törnqvist, grundare av Ölgäris samt ordförande i Ölgäris förening.
Ölgäris är en sluten facebookgrupp och förening för ölintresserade kvinnor och ickebinära, där medlemmarna delar ölrelaterade tips, evenemang och bilder. Syftet är att bygga en stark gemenskap och påverka ölbranschen att bli mer inkluderande, varierad och jämställd. Tidigare år har Ölgäris bland annat drivit kampanjerna #detfinnsingentjejöl och #tryggölkultur. Förra året ville föreningen lyfta och presentera personer från branschen och i år vill de visa upp medlemmarna.
– Vi hoppas kunna visa männen som dominerar ölbranschen att vi är många och att vi tar plats. Vi har tidigare pratat om att ”det finns ingen tjejöl” och årets kampanj är en fortsättning på det, säger Matilda Andrén som är styrelseledamot i Ölgäris.
Ett viktigt syfte är att visa att det i Ölgäris community finns stora skillnader i allt från ålder, bakgrund och geografisk plats till vilken typ av öl de tycker om att dricka.
– Det finns ingen stereotypisk ölkvinna, utan det kan vara vem som helst. Vi är unga och äldre och finns från norr till söder, vissa är inbitna ölnördar som brygger svår öl hemma, medan andra bara älskar en stor stark på fredagskvällen, säger Matilda Andrén.
I slutet av kampanjen kommer en jury bestående av Ölgäris styrelse utse de tre bästa inläggen som vinner Ölgäris-glas. Vinnarna utses den 10 mars och då kommer de vinnande bidragen att delas i föreningens kanaler.
Hur går det med kampanjen i social media?
– Det går fantastiskt bra. Vi har fått jättefina bidrag och det är verkligen kul att se hur vi samlas kring öl. Det är så fruktansvärt trist när det bara är män och gubbar som sitter och skryter ikapp på ölbarer. Ölkulturen, precis som allt annat, mår bra av variation, säger Josefine Törnqvist.
På internationella kvinnodagen den 8 mars ordnar Ölgäris även ölträffar runt om i landet. Eventen sker på Stockholm Brewing i Stockholm, De Klomp i Linköping och Bottenvikens bryggeri i Luleå. Alla som identifierar sig som en ölgäri är välkomna.
Läs också:
• Pink Boots fortsätter förena kvinnor över öl