Den dryga borrkommentaren, renpenisen, 10 000 kalsonger och Fredrik Virtanens urlackning – fyra ölhändelser vi aldrig glömmer.
EN BORR ELLER ETT BORR?
För tio år sedan inträffar en klassisk facebookbeef mellan två av Sveriges större ölpersonligheter. Henok Fentie från Omnipollo är i fixartagen och skriver på sin privata Facebook-sida:
“Vem har lånat min borr? Jag tänkte leka handyman.”
Björn Falkeström från Oppigårds svarar då, uppfostrande och drygt kort, utan smileys eller annat för att lätta upp sin kommentar:
”Mitt borr heter det”
Det blir tyst. Vad hände nu? Blev det dålig stämning? Bevittnade vi ett kommande ölkrig mellan två av Sveriges mest profilerade bryggerier? Heter det min eller mitt borr? Beror det på om man syftar på maskinen eller själva grejen som ska skapa ett hål? Så många frågor och ölsverige höll andan. Men de verkar vara vänner nu – och när de båda gjorde en collab förra året föreslogs namnet “Mitt/min Borr IPA”.
FRANTZÉN OCH MARIESTADS
Minns ni reklamfilmerna i mitten av 2010-talet när Björn Frantzén kisande satt och pratade om njutning och sippade på en alkoholfri Mariestads, samtidigt som en textramsa i filmen informerade om saker som ”Det här är Björn”, ”Han springer 200 mil om året”, ”Björn har anmält sig till Ironman nästa sommar”, ”Björn har spelat mittback med Johan Mjällby i AIK” och klassikern ”Björn har serverat renpenis”? Var det Killinggänget som stod för regin i korta filmer om en kock som tog sig själv på för stort allvar och promotade ett öl som det inte riktigt kändes som han stod för? Vad som hänt och hur de tänkt kommer vi nog aldrig att få veta – men ofrivilligt roligt, det var det.
10 000 TROSOR OCH KALSONGER
För några år sedan skulle Anders och Li på Malmö Brewing Co beställa trosor och kalsonger med Malmö Brewings logga på, för att sälja som merchandise. Efter, vad vi gissar, en sen ölkväll råkar det bli en extra nolla vid tangentbordet. Istället för 1 000 par slutade beställningen på 10 000 par trosor och kalsonger. Det finns nu ett gigantiskt lager på bryggeriets vind. Frågan vi ställer oss är om inte ursprungsbeställningen kanske redan där var onödigt stor? Men 10 000?! Se till att köpa ett par nästa gång ni är på Malmö Brewings bryggpub – det finns cirka 9 500 par kvar.
BREWSKI INTAR SUNKPUBEN CARMEN
2017 gör Brewski den roligaste och mest oväntade tap takeovern någonsin. De fyller bilen med öl och kör från Helsingborg till Södermalm för att ta över Carmens kranar. Carmen är ett av de klassiska sunkhaken, med tillhörande låga priser och ett klientel som, aningen fördomsfullt, ”tar dagen som den kommer”. Brewskis dubbel-ipor kostade 50 spänn för 40 cl och stämningen var… lättsam och intensiv. Kvällens höjdpunkt blir när Fredrik Virtanen kommer dit – och lackar totalt. Han skriker att nu är allt förstört, för hipstrarna hittat dit också med sina äckliga ipor! Frågan vi ställer oss; var Fredrik Virtanen verkligen en genuin sunkbarsgäst 2017? Eller blev han det ett par år senare? Brewskis initiativ var i alla fall både sympatiskt och konstigt på ett roligt sätt.
Förra veckans lista:
• 4 vägar till en perfekt Guinness