Det är sällan hantverksöl och svenska flygplatser går hand i hand. Men på Stockholm Skavsta Airport är det annorlunda – efter att Restaurang Ät öppnat. Ett lyft för både resenärer och det lokala bryggeriet.
Strax utanför Nyköping ligger Stockholm Skavsta Airport som sedan 1990-talet etablerat sig som Stockholmsområdets näst största flygplats för internationell passagerartrafik. Det är inte mer än sju kilometer från flygplatsen in till staden där makarna Josephine och Sahand Sepehrazar båda är födda och uppväxta. Paret driver idag ett flertal restauranger i Nyköpingsregionen, däribland restaurang Ät inne i stadens centrum, samt det lokala bryggeriet Nyköping Brewing Co tillsammans med de välkända ölprofilerna Jonas Kandefelt och Patrick Holmqvist. Det senaste året har Ät öppnat två syskonrestauranger ute på Skavsta vilket lett till ett snabbt lyft för bryggeriet, som redan under det första året kunde se att en femtedel av ölen de producerade såldes till resenärer på flygplatsen.
– Skavsta är ett mycket viktigt ben för oss. Trots att vi bara hann vara igång cirka en halv säsong förra året sålde vi drygt 20 000 liter dit. Det är i uteslutande fatöl, vilket vi är speciellt stolta över då vi faktiskt konkurrerade ut Carlsberg, som varit leverantör i alla år. Skavsta har gjort ett aktivt val att välja en lokal leverantör, trots en något högre prisnivå, säger Jonas Kandefelt, vd på Nyköping Brewing Co.
Möjligheten är till stor del tack vare Sahand, eller Sasse som han kallas, som efter några år på stjärnkrog i Stockholm valde att vända hemåt igen. Och han har varit allt annat än sysslolös sedan dess. När paret fick frågan om att presentera Nyköping på en internationell plattform tvekade de inte en sekund.
– Finns det något mer anonymt än flygplatser? Samma utbud och känsla oavsett land och
stad, inget minnesvärt. Vi ville provocera hela den tanken. Du ska veta, känna och
smaka på var du befinner dig. Att kunna dricka öl från Nyköping Brewing Co och Nils Oscar är
för oss en självklarhet när du flyger från Nyköping, säger Sasse.
Josephine berättar att de vill erbjuda resenärerna en “flight innan flighten” istället för en stor stark och på så vis ge ett bra smakprov på ölen från Nyköping. Paret Sepehrazars arbete på den lokala marknaden har inte gått obemärkt förbi och nyligen belönades de med utmärkelsen Guldnyckeln av Marknadsföreningen i Nyköping och Oxelösund. Enligt dem en bekräftelse på att det går att lyckas med ett lokalt fokus även i den hårt konkurrensutsatta restaurangbranschen som de är verksamma i.
– Bara att få utmärkelsen är en otrolig ära och bekräftelse på vårt hårda arbete samt ett
erkännande av vår roll i regionen. Vi har nog lyckats genom att anpassa oss till utmaningarna, vara flexibla och fortsätta leverera kvalitet och service trots svårigheterna i branschen, säger Josephine.
Sasse fyller i:
– Vi har aldrig tagit den enkla vägen. Till exempel har vi aldrig haft ett bryggeriavtal vilket såklart gjort resan svårare. Tidvis har det varit otroligt påfrestande att inte kunna växa och finansiera våra idéer. Men eftersom vi verkar långsiktigt har vi lyxen att ändå kunna ta den typen av beslut.
Med bryggeriets redan etablerade fatkunder, den egna bryggeripuben och Ät-restaurangerna så förpackar Nyköping Brewing Co idag nästan 70 procent av allt sitt öl på fat. Och mindre kommer det inte bli, enligt Jonas Kandefelt. Under 2024 tror han att 30- 35 000 liter öl kommer att gå till flygplatsen, vilket också innebär att de måste öka produktionen.
Restaurang Ät på Skavsta öppnade inne i terminalen under april 2023, vilken i februari kompletterades med en restaurang mellan incheckning och säkerhetskontrollen. Oavsett på vilken sida av säkerhetskontrollen man befinner sig så går det nu alltså bra att äta och dricka hos Ät på Skavsta.
Läs mer:
• Bryggda berättelser från ölets Sörmland