Öliga notiser och nyheter från A till Ö

BRANSCHSVEPET: Dags för några utvalda nedslag i ölsverige. Nyheter från Alingsås Bryggeri, Carlsberg i Falkenberg, Hembryggning Halleluja! och Dugges, Great Swedish Beer Festival, Göteborgs Nya Bryggeri, Untappd, Weeping Willows och Nynäshamns ångbryggeri samt Öl & Spritmässan i Stockholm.

Alingsås Bryggeri är till salu

Styrelsen i Alingsås Bryggeri har beslutat att inte fortsätta driva verksamheten och letar nu efter en köpare.

“Vi har byggt upp ett starkt varumärke och en idé om ett lokalt och traditionellt bryggeri som är intimt förknippat med stadens historia. Vi känner att tiden är mogen för någon annan att ta över och fortsätta på den inslagna vägen” meddelar bolaget i ett pressmeddelande. Alingsås Bryggeri har anor från 1800-talet, men det nuvarande bryggeriet grundades 2012. Totalt har runt 200 lokalbor investerat i bryggeriet genom crowdfunding. Om man inte hittar någon köpare kommer företaget att avvecklas 2025 eller 2026 – under tiden kommer försäljningen av Alingsåsbryggeriets öl att fortsätta som vanligt.

 

Carlsberg investerar stort i jästodling

Trots tuffa tider för ölindustrin växer Carlsberg Sverige och fortsätter att satsa stort. Nu bygger företaget en ny, toppmodern anläggning för jästodling i Falkenberg. Med hjälp av en automatiserad process för bättre rörelse och syresättning ska jästen som används i ölbryggningen trivas och växa på bästa sätt. Den nya utbyggnaden, som är på 180 kvadratmeter med tio meter högt tak, planeras att kosta 28 miljoner kronor.

 

Hembryggning Halleluja! släpper öl med Dugges

I februari bryggde den populära podden Hembryggning Halleluja! vad som enligt egen utsago bör vara Sveriges första öl i stilen West Coast Pilsner. Det vill säga en tysk pilsner fast med amerikansk humle. Ölet skapades i ett samarbete mellan Hembryggning Hallelujas-patrons och Dugges bryggeri och blev en sådan succé att det nu kommer att släppas på Systembolaget i september.

 

Nysatsning för Great Swedish Beer Festival

Efter fem år på Slagthuset i Malmö har det blivit dags för ett omtag för Great Swedish Beer Festival. Festivaldatumet är satt till den 13 och 14 september och ny lokal är Amiralen i Folkets Park i centrala Malmö. Amiralen är mindre än Slagthuset vilket också innebär att man drar ner på antalet utställande bryggerier, från 100, till mellan 60 och 70 stycken. Totalt hoppas man på att kunna locka 3 600 besökare till tre pass under två dagar.

Läs mer: Nysatsning för Great Swedish Beer Festival

 

Storägare i Göteborgs Nya Bryggeri säljer aktier

Huvudägaren Ola Jonsson säljer aktier i Göteborgs Nya Bryggeri via Aqurat Fondkommission. Om erbjudandet fulltecknas kommer aktier för drygt 10 miljoner kronor att avyttras. 2021 gjorde bolaget en nyemission på 5,1 miljoner – då lovade bolaget att starta ett taproom, förbättra produktionen och satsa på marknad och försäljning. Lågkonjunkturen har dock gjort att stora delar av tillskottet använts för att täcka förluster. Bryggeriet har gjort kraftiga sparåtgärder, bland annat har anställda fått gå ner i arbetstid och ledningen har avstått lön. Nu säger Ola Jonsson att han vill sprida ägandet i bolaget, men kommer fortsätta att vara en större ägare. Allmänheten kan teckna sig för köp av aktier i Göteborgs Nya Bryggeri fram till 2 april.

 

Untappd prisade fler än 25 000 öl

Sällan har ordet prisregn varit mer passande. I den första upplagan av Untappd Community Award prisades ölen som fått högst betyg av sajtens 11 miljoner användare, som tillsammans checkat in över 1,5 miljoner olika öl under 2023. De tre bästa ölsorterna från sajtens alla kvalificerade understilar prisades i samtliga amerikanska delstater samt ytterligare 50 länder. Totalt blev det 25 302 olika vinnare från 7 427 olika bryggerier. Drygt 500 vinnare utsågs i Sverige där över 150 ölkategorier listades.

 

Weeping Willows gör veteöl för Östersjön

Nynäshamns ångbryggeri och bandet Weeping Willows fortsätter sitt samarbete – och engagemang för Östersjön. Tidigare har man bryggt en Winter Warmer tillsammans, som förra året genererade 50 000 kronor till Hanö torskrevsprojekt. Nu har man bryggt Weeping Willows Weizen, en veteöl i tysk stil, där förtjänsten går till organisationen PDyks arbete med att ta bort så kallade spökgarn, kringdrivande fiskenät som slitit sig och dödar sin fångst, ur Östersjön. Ölet är framtaget av bandet tillsammans med Nynäshamns ångbryggeri och beskrivs som “fruktigt frisk med krispig avslutning”.

 

Öl & Spritmässan Stockholm finalist i Gyllene Hjulet 2024

Öl & Spritmässan Stockholm har utsetts till finalist i Gyllene Hjulet, tävlingen som prisar de bästa insatserna inom sponsring och event. Det är första gången Årets Mässarrangemang finns med som kategori. Bidragen bedöms bland annat utifrån konceptets utformning, kreativitet, hållbara lösningar och mätbarhet.

– Vi har arrangerat dryckesmässor sedan 2011 så det här blir verkligen ett kvitto på att vi arrangerar inspirerande och kreativa mötesplatser för dryckesbranschen, säger Stanley Wong, vd på Svenska Dryckesmässor som arrangerar mässan tillsammans med Stockholm Waterfront.

Finalen och galafesten äger rum 17 april på Münchenbryggeriet.

 

Vill du tipsa oss om branschnyheter? Maila tipsa@beernews.se.