Folkölets utmaningar efter pandemin

Under pandemin var småbryggerierna flitiga med att släppa nya sorter. Idag utgör folköl främst ett lokalt tillskott i ölfloran. Vi har pratat med Oceanbryggeriet, Smögenbryggar’n och Coppersmiths om hur de jobbar med sina alkoholsvagare öl just nu.

Frågan är om folkölet någonsin varit så trendigt som mellan åren 2021 och 2023? Under pandemin peakade antalet svenska bryggerier, samtidigt som antalet krogbesök gick i botten. Svenskarna köpte svensk hantverksöl på Systembolaget som aldrig förr och allt fler hittade till folkölet tack vare ett ökat utbud. Plötsligt fanns inte bara ljus lager på 3,5 procent utan även folkipa, folkporter och massor av andra ölstilar i lägre alkoholstyrka än normalt.

 

De stora matkedjorna började ta in fler lokala märken och Lidl skapade en avdelning för svenskt hantverksfolköl i samtliga sina butiker. Men bryggerierna sålde även folköl direkt till kunderna via sina egna bryggerier, lokala barer, marknader och REKO-ringar. Hela konceptet med direktförsäljning byggde på win-win för alla – billigare folköl för konsumenten och större lönsamhet per burk eller flaska för bryggeriet. Men trenden dog snabbt av efter pandemin och idag kör de flesta bryggerier på färre och säkrare kort när det gäller folköl.

 

– Idag brygger vi tre sorters folköl. Vi skulle vilja lansera fler, men folkölsförsäljningen är helt död efter pandemin. Då gick det ganska bra, vi sålde till och med till ICA-butiker i Stockholm, men det gör vi inte längre. Konsumenten väljer aktivt bort det dyra alternativet. Även om det är premium så finns inte intresset, säger Jesper Jonasson, vd på Smögenbryggar’n.

 

Folkisarna har tappat mark över tid

Det svenska folkölet på 3,5 procent lanserades 1977 och bet sig genast fast genom hög tillgänglighet och ett lågt pris. Men faktum är att folkölsförsäljningen konsekvent har minskat varje år de senaste tjugo åren. Och trenden har inte förändrats – inte ens under pandemin.

 

Mellan åren 2010 och 2022 minskade folkölsvolymerna med en tredjedel enligt Sveriges Bryggerier. Under samma period mångdubblade det alkoholfria ölsegmentet sin försäljning flera gånger om. Bilden bekräftas av Björn Tilly som är kategorichef dryck på ICA Sverige.

 

– En ökad hälsomedvetenhet bland konsumenterna gör att man vill konsumera mindre alkohol. Och under det senaste året har matprisinflationen påverkat ölkategorin och särskilt premiumsegmentet har haft en svag utveckling.

 

Oceanbryggeriet började sälja folköl 2021 och det gick bra under pandemin, men sedan gick försäljningen ner. Idag säljer bryggeriet mest folköl via sin gårdsförsäljning och kunderna kommer från närområdet, framförallt pensionärer och småbarnsföräldrar.

 

– Vi ser folkölen som ett reklamfönster. Man kommer hit och ser våra skyltar och blir kanske sugen på att boka en ölprovning till exempel. Vi tjänar inga större pengar på folkölet, men det är ändå en produkt som fungerar, säger Rodrigo Wilner, vd på Oceanbryggeriet.

 

Extra svag satsning inför Allsvenskan

Petri Karhukorpi, vd på Coppersmiths, använder aktivt folköl för att stärka bryggeriets varumärke och försäljning. För ett år sedan gjorde bryggeriet en ny satsning på lite udda folköl som man bara kunde köpa på bryggeriet, bland annat en saison och en suröl med hallon och lime. I år satsar man extra mycket på folköl eftersom Västerås SK gått upp fotbollsallsvenskan. Under säsongen kommer Coppersmiths folköl att vara det enda öl som serveras inne på hemmaarenan Hitachi Energy Arena.

 

– Folköl är en viktig del av våra arenabarer där vi inte kan servera starköl. Vår table beers brygger vi däremot mest för motivationen. Det var bryggarna som kom på idéen. De tycker det är kul att köra experimentöl i små batcher för att promota att det går att få tag på god och bra öl med låg alkoholhalt, säger Petri Karhukorpi.

 

Rodrigo Wilner på Oceanbryggeriet tycker att folköl är en del av hantverksölsscenen som borde växa, eftersom det passar så bra in i en modern livsstil.

 

– Allt fler vill hålla sig nyktra och “blåsa noll komma noll”. Då är folköl det perfekta valet i sociala sammanhang. Men det är också en perfekt måltidsdryck med lagom mycket alkohol en vardagskväll när man ska till jobbet nästa morgon, säger Rodrigo Wilner.

 

Oklara regler gör folkölet svårsålt

Just kopplingen mellan mat och öl har varit helt avgörande för Smögenbryggarns folkölsförsäljning. Deras produkter har ett tydligt marint tema och innehåller ingredienser från havet, till exempel tång, musselskal och havssalt.

 

– Vi säljer mycket folköl till fiskhandlare, foodtrucks och mindre lokala butiker. Våra burkar passar perfekt i fiskdisken och kan exponeras direkt på isen. Ibland står vi själva utanför butikerna och säljer öl direkt till kunderna, säger Jesper Jonasson.

 

Men den senaste tiden har den ambulerande försäljningen gått trögare. Som tillverkare av folköl så är bryggeriet undantaget från bestämmelserna om registrerad livsmedelsanläggning och försäljning av mat. Ändå upplever Jesper Jonasson att kommunerna blivit mer restriktiva med uteförsäljning de senaste åren och att reglerna är luddiga.

 

– Det är helt klart att vi får sälja folköl från bryggeriet. Men om vi ska bedriva försäljningen på kommunens mark kan det ändå behövas alkoholtillstånd, så vi brukar stå utanför ICA eller liknande för då behövs inget tillstånd, säger Jesper Jonasson.

 

Vilka typer av folköl säljer bäst då? Vi ställer frågan till Oceanbryggeriet som hela tiden försöker ha ett varierat utbud av ölstilar i sitt folkölssortiment.

 

– Det är ganska jämt. Många frågar efter porter och stout, men vi säljer ändå inte så många flaskor. Det som säljer bäst är apa och ipa – och lager så klart, säger Rodrigo Wilner.

 

Läs också: 

• Stor ölsatsning inför allsvensk comeback