Svartberget först ut på vinsajt

Sajten Vinoteket har börjat sälja svenskt hantverksöl och med den rikstäckande, och redan väl utvecklade distributionen, hoppas Svartberget Fjällbryggeri att detta blir ett viktigt komplement till Systembolaget – och en kanal för nya kunder.

Vinoteket är, som namnet skvallrar om, främst specialiserade på att sälja vin på nätet. Men det går också att köpa olika sorters sprit, alkoholfria drycker och ett antal utländska öl på sajten. Nyligen lanserades möjligheten att också köpa svensk hantverksproducerat öl. Först ut är Svartberget Fjällbryggeri som säljer tre ipor och tre lageröl paketerade i transportvänliga rör.

 

Bakgrunden till samarbetet är bland annat att Svartbergets vd, Philip Hafstad, och Vinotekets Kristian Kull har en gemensam historia. De är nämligen barndomsvänner, som både delar intresse för skidåkning och olika sorters drycker. Men att Svartberget och Vinoteket har slagit sina påsar ihop i lanseringen av svensk hantverksöl online har fler anledningar än så.

 

– Vinoteket har vuxit något otroligt på vinområdet och vill nu bredda sitt erbjudande med öl. De har redan sålt en del öl på stora flaskor från till exempel Frankrike och Belgien. Den personliga kopplingen har gjort att vi blir lite försökskaniner i deras satsning – både som första svenska bryggeri men också först ut med att sälja öl på burk. Ölen paketeras i rör om tre så att de enkelt kan ersätta en flaska vin i Vinotekets lådor, säger Philip Hafstad.

 

Ett par av ölen i provrören blir unika för Vinoteket. I lagerröret ingår Svartbergets New Dawn Pilsner, Roma pils och Republiken amber lager. I det andra röret återfinns iporna Hazy Afternoon, Happy Valley samt Freedom IPA.

 

– Tack vare Vinotekets breda distribution kan vi också hålla ganska överkomliga priser. Tidigare har onlineshoppar med öl varit ganska nischade eftersom prisbilden behövt vara hög, det har i sin tur hämmat större volymer och bredd, menar Philip Hafstad.

 

Enligt honom är det här första gången på väldigt länge som marknadens fria villkor får lov att diktera vad som säljs i alkoholväg i Sverige.

 

– Systembolaget har länge styrt vad som säljs till svenska konsumenter med ett kvasiplanekonomiskt förhållningssätt och jag har förhoppningar om att det här kan leda till att fler svenskar nu kan prova hantverksöl och att svenska oberoende bryggerier får lättare att nå ut till fler konsumenter.

 

Att lansera sina produkter på vad som främst är en vinsajt innebär att Svartberget har möjlighet att nå ut till en ny målgrupp.

 

– Vi behöver haka på vinköparna då de är otroligt många fler. Det här är en målgrupp som vill ha något nytt och som använder moderna alternativ till att köpa alkohol och andra produkter. Det är nog inte stor-stark-gänget, eller lådvinsgänget för den delen heller, som sitter och klickar hem viner på Vinoteket. Min förhoppning är att det här blir en bra försäljningskanal, inte bara för oss, utan för svenskt hantverksöl i stort.

 

Svartberget är alltså först ut. Men om försäljningen går bra skulle det kunna tillkomma fler svenska hantverksbryggerier i Vinotekets sortiment.

 

– Som jag förstår det är det planen. Vinoteket vill växa och sälja det som svenska kunder efterfrågar. Efterfrågar de svenskt hantverksöl så kommer Vinoteket att sälja det, avslutar Philip Hafstad.

 

Vinoteket har, som de allra flesta andra svenska öl- och vinsajter, sitt lager i Danmark, dit Svartberget nu skeppat ner några pallar med öl. Från lagret sköter sedan Vinoteket distributionen till slutkund i Sverige.

 

Och att Vinoteket satsar råder det ingen tvivel om. I dagarna blev det klart att vinföretaget slår ihop sig med Winefinder, också det en vinnätbutik, fast med större fokus på premiumviner.

 

”Tillsammans kan vi reagera snabbt på kundernas efterfrågan och ta in nya produkter i sortimentet. Vi kommer även att satsa på att förbättra den digitala kundresan och erbjuda fler en mer personlig service. Efter Högsta domstolens klargörande i juli 2023 om att distanshandel med vin är tillåtet råder inga tvivel längre. Vi är ett komplement till Systembolaget” skriver Anders Signell, vd för Vinoteket och Winefinder, om samarbetet i ett pressmeddelande.