Fler och fler välkända ansikten sätter sitt namn på öletiketter. Bara de senaste månaderna har det släppts flera kändisöl och fler är på gång. De flesta överlever inte särskilt länge, så vi har rankat dem efter potential att lyckas.
Namnen på de som ska skapa köplust för olika samarbetsöl kan variera – från i det närmaste helt okända namn till världsartister som alla känner till. Samtidigt måste ölet smaka gott och gillas av öldrickarna, därför blir betyget på appar som Untappd viktigt.
Vi har tittat närmare på fyra aktuella öllanseringar och rankat dem efter kändisfaktor, aktuellt Untappd-betyg (då artikeln skrevs) och relevans – alltså, finns det någon poäng i att släppa ölet överhuvudtaget? Har kändisen ett genuint intresse eller åtminstone en koppling till öl som är relevant. Eller är det bara ett långsökt och billigt reklamknep för att kränga mer bärs? Den sammantagna poängsumman visar potentialen för att ölet blir en succé.
4. OH AH LAGER – NYA CARNEGIEBRYGGERIET
Mittfältaren Kennedy Bakircioglü spelade i Hammarby mellan 1999–2003 och 2012–2018. Trots sin långa fotbollskarriär var det en ölrelaterad händelse som till slut fick hans namn att spridas över världen. I sin sista säsong 2018 lyckades han nämligen skruva in en frispark i IFK Göteborgs mål, för att sedan fånga en plastmugg fylld med öl som kastades in från publiken. Till fansens stora jubel svepte han innehållet i ett drag. Varför denna underhållande, men ändå slumpartade, insats ska uppmärksammas 2024 är oklart. Något som däremot är helt klart är att Oh Ah Lager bryggs av Nya Carnegie, vars bryggeri och restaurang ligger i Hammarby Sjöstad. Och det kanske räcker som förklaring. Fotboll och lokalpatriotism verkar ju vara en aldrig sinande källa till öllanseringar.
Kändisfaktor 3
Relevans 2
Untappd 3,4
Totalt: 8,4
3. TO IT VA EUSKEFEURAT – THIS IS HOW
Bryggeriet This is How kommer från Piteå, liksom bandet Euskefeurat. Dessa två lokalkändisar har nu slagit sina påsar ihop för att skapa en ”inte odum lager” som släpps den 3 juni på Systembolaget. Folk på orten har börjat smygdricka på Piteås pubar och ger ölet 3,5 i betyg i snitt, vilket ju är lovande. Euskefeurat bildades 1977 och på pitemål betyder namnet ”olustig” på ett ungefär. Komikern och sångaren Ronny Eriksson frontar orkestern som spelar svensk americana för den postmoderna proletären. Kändisfaktorn är relativt liten, men ölets relevans höjs betydligt av att bandet skänker hela sin andel av försäljningen till Läkare utan gränser. Inte helt odumt.
Kändisfaktor 1
Relevans 4
Untappd 3,5
Totalt: 8,5
2. RONNY & RAGGES PÖKÖL – NILS OSCAR
Säg Ronny och Ragge till någon under 40, så blir responsen noll. Åtminstone var det så tills nyligen. Säg det till någon född på 70- eller 80-talet, så kommer du få en reaktion. Kanske ett snett leende, möjligtvis ett infantilt fniss, men troligast en suck eller en lätt plågad grimas. De flesta av oss som var med när Ronny och Ragge-febern härjade över landet längtar nämligen inte tillbaka. Tidigt 90-tal var en tid när det ansågs flabbigt kul att två buskisraggare körde Fårrd, visade myntinkastet och kallade kvinnor – och sexakten – för pök. Men eftersom tiden är ur led och epa-dunkkulturen givit dylika företeelser ett uppsving, så får vi helt enkelt tugga i oss att Ronny och Ragge just nu upplever en revival. Vår magkänsla säger att målgruppen verkligen gillar öl – men frågan är om den är beredd att betala de extra kronor som en hantverkslager kostar jämfört med till exempel Pripps Blå, Ey’Bro eller Norrlands Guld?
Kändisfaktor: 4
Relevans: 2
Untappd: 2,6
Totalt: 8,6
1. MOTÖRHEAD NO CLASS ALKOHOLFRI – KRÖNLEINS
Genom karriären var Lemmy Kilmisters alkoholvanor väldokumenterade. Han drack inte sällan en hel flaska Jack Daniel’s om dagen, helt i linje med rockmytens allra mest klichéartade karaktärsteckningar. Men alkohol- och hälsoproblemen fick till slut bandet på fall när Lemmy somnade in för gott 2015. Så när varumärket Motörhead denna sommar fått in sin alkoholfria öl No Class i Willys fasta sortiment kan man ju fråga sig om det är ett sundhetstecken eller en förolämpning mot Lemmys minne. Ingen av de andra ölen på veckans 4-lista slår Motörheads kändisfaktor – men hur rock’n’roll-relevant är det att pensla Motörheads grillolja på fläskfiléerna samtidigt som du smuttar 0,5-procentig Motörhead-bärs? Vi säger som Lemmy: “If you think you are too old to rock ’n roll, then you are.”
Kändisfaktor 5
Relevans 2
Untappd 2,4
Totalt: 9,4
Förra veckans lista:
• 4 mat- & ölfestivaler i Sommarsverige