Bryggeriföreningarna på plats i Almedalen

Differentierad alkoholskatt och bildregeln är frågorna högst på agendan när landets båda bryggeriföreningar tar ton i Almedalen. Gårdsförsäljning då? Nej, det är tydligt att båda föreningarna är missnöjda med regeringens förslag.

Sveriges Oberoende Bryggerier inledde Almedalsveckan med att dra fullt hus på puben Black Sheep Arm i Visby. Närmare 40 personer samlades och smakade öl från Snausarve Gårdsbryggeri samtidigt som representanter från föreningens styrelse tillsammans med nationalekonomen David Sundén redogjorde för varför differentierad alkoholskatt är en viktig väg framåt för svensk småskalig ölproduktion, som just nu genomgår ”den perfekta stormen”, i form av skenande kostnader och minskad kundefterfrågan.

 

Fokus låg på folkhälsan och den allmänna oro om att minskad alkoholskatt skulle leda till ökad konsumtion, vilket föreningen i en rad punkter argumenterade emot, ofta med hänvisning till den brittiska modell med en selektiv skattesänkning vilket man lagt fram som förslag att följa. Den säger bland annat att en sänkning av skatten inte primärt skulle bidra till sänkt pris på öl, utan att investeringar av utrustning och på personal går först. Skulle det bli en prissänkning skulle det vara på bekostnad av annan, billigare öl. Hantverksöl, vilket förslaget gäller, är dyrt, står för variation och innovation och vänder sig inte till konsumenter som är ute efter billig öl.

 

På frågan om inte gårdsförsäljning är tillräckligt av en öppning för landets småbryggerier är beskedet tydligt.

 

– Gårdsförsäljning rör sig om enormt små intäkter i förhållande till kostnaden att arrangera och hålla öppet. De flesta av våra medlemmar jobbar redan för mycket och har inte den kapaciteten. De som är stora nog exkluderas möjligheten så som förslaget ser ut nu. Differentierad alkoholskatt är en lösning som kommer få fler att överleva, och rent av möjliggöra en satsning på gårdsförsäljning, säger Ayla Yavuzalp, ordförande i Sveriges Oberoende Bryggerier.

 

Inte heller Sveriges Bryggerier är positiva till det förslag om gårdsförsäljning som regeringen presenterat.

 

– Om det är besöksnäringen som står i fokus så borde det inte spela någon roll hur stor produktionen är. Även större bryggerier, som på flera sätt redan i dag är en etablerad och uppskattad del av besöksnäringen, borde kunna få möjlighet att sälja sina produkter till sina besökare, säger Anna-Karin Fondberg, vd Sveriges Bryggerier.

 

Under onsdagen hölls ett rundabord-samtal tillsammans med Alkoholgranskningsmannen, Mattias Grundström, med fokus på bildregeln i alkohollagen, en fråga som föreningen driver tillsammans med Poppels Bryggeri efter att Konsumentombudsmannen under våren 2022 beslutade att förbjuda Poppels Bryggeri att använda åtta specifika bilder i sociala medier med ett hot om vite på en miljon kronor.

 

– Poppels strider för alla svenska bryggerier när de ifrågasätter Konsumentverkets bedömning. Myndighetens tolkning är ett hot mot den svenska bryggerinäringen, som i praktiken inte skulle få berätta om sina varumärken på samma sätt som sina utländska konkurrenter. Vi hoppas att vi här i Almedalen kan förflytta bildregeln ett ordentligt steg framåt, säger Anna-Karin Fondberg.

 

Men det är bara en av flera anledningar till besöket i Almedalen.

 

– Det händer mycket i svensk alkoholpolitik just nu. För Sveriges Bryggerier är det viktigt att träffa beslutsfattare och ge vår syn på hur vi kan skapa en mer levande bryggerinäring med goda villkor och samtidigt värna folkhälsan. Nu vill vi ta chansen och göra det i ett mindre formellt och mer avslappnat sammanhang. Jag hoppas att flera av partiledarna kan ta lite tid ur sina program och ta en öl med oss här i Visby, säger Anna-Karin Fondberg.

 

På plats, med representanter för båda föreningarna, var Poppels bryggeri. Bryggmästaren Daniel Granath sitter i styrelsen för Sveriges Oberoende Bryggerier medan kollegan Mats Wahlström, vd på Poppels, sitter i styrelsen för Sveriges Bryggerier.

 

– Att vara på plats i Almedalen och möta personerna som har makt att genomföra förändringar för oss små producenter är otroligt viktigt. Vi är också ödmjukt tacksamma för att arbeta med just öl då det genererar mycket intresse från politikerna för våra frågor. Båda frågorna som lyfts här i Almedalen är otroligt viktiga. Differentierad alkoholskatt är den absolut viktigaste frågan för oss hantverksbryggerier, samtidigt är Sveriges bryggerier här och informerar politikerna om marknadsföringsreglerna på internet och den godtycklighet vi upplever från svenska myndigheter inom detta område. Här kämpar vi för en tydligare och modernare lagstiftning när det gäller marknadsföring av öl tillsammans med mat, säger Daniel Granath och avslutar:

 

– Vi är medlem i båda föreningarna, och tycker att det är viktigt att vi jobbar hårt i frågor som kan skapa en mångfald av bryggerier och ölsorter i Sverige. Det är också viktigt att vi har samma konkurrensvillkor som resten av Europa.

 

Läs också: 

• Frågan om bildregeln upp i överdomstolen

• Gårdsförsäljning kan bli verklighet 2025

 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.