Inköparen vill se färre men bättre öl

Många bryggerier kan bli bättre på att nyttja Systembolagets olika sortiment. Det menar inköparen för det lokala och småskaliga sortimentet, som också tror att bryggerierna skulle ha mycket att vinna på att släppa färre – men bättre öl.

Det råder inte brist på ölnyheter. Under årets första sex månader har det släppts inte mindre än 1 174 öl i det sortiment som kallas för TSLS, vilket är en förkortning på ”tillfälligt sortiment lokalt och småskaligt”, och som alltså är småskaligt producerad öl främst tänkt för den lokala marknaden. Det är 182 fler öl än samma period förra året.

TSLS-sortimentet utgörs till störst del av ales, IPA i synnerhet. Vårens största stilklättrare i sortimentet är session-IPA som ökat med 27 procent mot förra året, till 44 000 liter. På andra plats kommer hazy-ipan som ökade med 4,7 procent till totalt 145 000 liter och alltså fortsätter att närma sig kategorin som Systembolaget kort och gott kallar för IPA, och som sin tur fortsätter att minska, under årets första fem månader ned med 6,7 procent vilket gav 195 000 liter. Kategorin ljust lageröl, som är den andra stora kategorin i segmentet, landade på totalt 400 000 liter, vilket är 3,7 procent mer än förra året.

Som producent i TSLS-sortimentet får du ha totalt 15 aktiva produkter på hyllorna och av dem kan max två stycken vara nyheter varje månad. Det är en möjlighet som många producenter, inte minst bryggerier, utnyttjar till fullo. Men som enligt Systembolagets TSLS-inköpare inte bara är av godo.

– Det är en utmaning , få bryggerier har nämligen kapaciteten att släppa så många nya öl, vilket tyvärr speglar kvaliteten. Bryggerierna hinner inte med och det ger en rad konsekvenser, inte minst inför lanseringarna där många har svårt att få fram en korrekt etikett och ett färdigt öl till lanseringsproverna, säger TSLS-inköparen Mikael Waldenström.

Mikael Waldenström stöter med jämna mellanrum på lanseringsprover, alltså det ölet som Systembolaget baserar sina smakbeskrivningar på, där ölen fortfarande jäser. Ännu oftare är det dessutom helt andra öl – som ibland inte ens påminner om ölet som är tänkt att släppas.

– Jag har länge varit generös i min sensoriska analys, men trots det, är det allt oftare som jag behöver återkoppla till leverantören och fråga vad det faktiskt är som de har skickat in. Jag kan behöva bli hårdare och det kommer att få till följd att ännu fler lanseringar skjuts upp, säger Mikael Waldenström.

En anledning till varför lanseringsproverna inte alltid överensstämmer, menar Mikael, är för att bryggerierna vill släppa en så färsk produkt som möjligt. Men att humlen inte skulle vara färsk nog i och med Systembolagets hantering, är inget argument som biter på inköparen.

– Jag ska ha proverna sex veckor innan lansering, det är ingen tid. Produkterna har ofta ett utgångsdatum på ett helt år, och ska klara det. Jag tror den enkla förklaringen är att bryggerierna helt enkelt inte hinner med. Många släpper för många öl i förhållande till sin jäskapacitet, schemat blir för tajt.

Att släppa färre nyheter, fokusera på sina coreprodukter och istället blicka mot andra sortiment tror Mikael Waldenström skulle gynna många.

– Fler borde göra en analys av produkterna man har, satsa på de bästa och göra dem ännu bättre och sedan komplettera med ett antal roliga säsongsprodukter. Då är också min uppfattning att det finns utrymme att svara på offerter mot TSV [tillfälligt sortiment volym, reds anm], de offerterna är ofta riktade mot svenska, mindre bryggerier och är en trygg och bra affär. Man ska heller inte glömma bort att varje ny produkt kostar pengar, i synnerhet för en mindre aktör.

Att kunderna vill ha ett lokalproducerat sortiment är tydligt, för det är inte bara produkterna som ökar, utan också försäljningen. Under årets första fem månader ökade den med nära fem procent och som det ser ut i dagsläget finns inga planerade förändringar i sortimentet.

– Nej, arbetet med TSLS fortsätter som tidigare och vi är stolta över att kunna erbjuda det här sortimentet till våra kunder. Min egen ambition till hösten är att resa ännu mer, det ger mycket att vara runt och faktiskt prata med producenterna och inte bara vara gnällig över telefon. Fokus är alltid att få upp kvaliteten vilket gynnar sortimentet och med det intresset för hantverksöl i stort, avslutar Mikael Walderström.

 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.