Miljontapp till följd av hackerattacken

Anders Wikén, Sebastian Armijo och Nils Hultkrantz.

Bryggerier och leverantörer har förlorat miljontals kronor på grund av vårens hackerattack mot en av Systembolagets distributörer. Pengar de med största sannolikhet inte kommer att få se röken av.

I april rapporterade Beernews om en kriminell organisation från Nordkorea som utförde en ransomware-attack mot Skanlog, en stor distributör till Systembolaget och många restauranger. Den ledde bland annat till att inleveranser till Skanlog inte kunde registreras och att produkter sålde slut på Systembolagets hyllor utan att fyllas på med nya.

Inledningsvis beräknades problemen vara lösta inom några dagar, men det visade sig ta betydligt längre tid. För vissa bryggerier och leverantörer tog det istället veckor att komma tillbaka till tidigare distribution. Problemens omfattning berodde till stor del på vilket av Skanlogs tre lager leverantörerna använde sig av.

Nu visar det sig att bryggerier och leverantörer har förlorat miljonbelopp, pengar de inte kommer att få tillbaka från varken Skanlog eller försäkringsbolagen på grund av force majeure.

Ett av bryggerierna som drabbats är Stigbergets Bryggeri som använder sig av lagret som fick störst problem med distributionen.

– Det är en megakatastrof för oss – den enskilt största katastrof vi har varit med om. Vi var nyligen med om att en ventil i en tank på bryggeriet gick sönder och 15 000 liter öl rann ut i avloppet. Men det som hänt med Skanlog är som att detta har hänt med alla våra öl, säger Nils Hultkrantz på Stigbergets bryggeri.

Enligt Nils Hultkrantz har Stigbergets förlorat omsättning på uppskattningsvis mellan tre och fyra miljoner kronor på grund av incidenten.

Den andra helgen efter attacken gapade Systembolagets hyllor tomma på Stigbergets öl och det tog lång tid innan bryggeriets öl hade normal täckning i butikerna. Även efter att Skanlogs system var igång fortsatte problemen på grund av begränsningar i kapacitet och backlog.

– Tio dagar efter att problemen först uppstod saknade minst hundra butiker våra storsäljare, säger Nils Hultkrantz.

Även Oppigårds Bryggeri drabbades av attacken, om än i mindre omfattning än Stigbergets, eftersom de hade sina produkter på ett annat av Skanlogs lager. Den produkt som drabbades hårdast var Oppigårds New Sweden IPA på burk, som saknades i över hundra butiker under en period. Anders Wikén, vd på Oppigårds Bryggeri, bedömer att de haft en omsättningsskada på drygt 400 000 kronor.

Problemen med Skanlog fortgick under en period då Sverige bjöd på riktigt strålande väder med sol och värme, vilket vanligtvis har stor effekt på ölförsäljningen. Det resulterade i att bryggerier som inte var anslutna till Skanlog kunde se betydande försäljningsökningar på Systembolaget, vilket till stor del var ett direkt resultat av att andra bryggeriers öl saknades på hyllorna.

Öl i det fasta sortimentet med stor distribution drabbades hårdast, men även produkter i beställningssortimentet påverkades. En av Skanlogs anläggningar kunde inte leverera öl från beställningssortimentet under en hel månad.

Sebastian Armijo på distributören Spivi/Amka berättar att problemen innebar att många av deras produkter inte kunde läggas in i systemet och att ordrar försvann spårlöst. Han exemplifierar med Old Jock, en produkt som nu inte klarar återköpsgränsen. Produkten lanserades precis innan attacken, men kunde inte levereras på flera veckor.

Beernews har pratat med andra leverantörer som också förlorat stora summor pengar, men som inte vill uttala sig då de är oroliga att det ska påverka deras relation med Skanlog.

– Vi väljer att gå vidare utan att kommentera det här. Vi kommer inte se röken av de här pengarna ändå, som en leverantör uttrycker det.

Den stora frågan – och som ännu inte är löst – är hur Systembolaget ska hantera den så kallade rankingen och hur tidigare försäljning ska påverka butikstäckningen som leverantörernas produkter har rätt till framöver. Flera leverantörer menar att hur Systembolaget än hanterar denna fråga, så kommer utfallet inte att bli rättvist. Den 15 augusti kommer Systembolaget gå ut med information om hur leverantörerna ska ansöka om undantag i rankingen enligt force majure efter driftsstörningarna på Skanlog.

– Vi kommer att för varje artikel bedöma det försäljningsbortfall som uppkommit som följd av problemen på Skanlog och räkna ut om det bortfallet skulle ha inneburit en högre distribution. I så fall kommer vi så långt det är möjligt att justera upp distributionen för dessa artiklar, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.

Stig Viktor är Nordic Account Director på Skanlog. Han kommenterar följderna för företagets kunder via mail:

”Denna situation var mycket extraordinär och orsakad av makter utanför Skanlogs kontroll. Vi är fortfarande i en process för att återgå till normal verksamhet och förväntar oss att effekten av attacken kommer att påverka Skanlog avsevärt framöver. Prestanda, ansvar, förseningar, störningar etc. är en integrerad del av samarbetet, med våra kunder dagligen som det är i detta fall.”

 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.