Efter omstrukturering av Molecule Brewing, moderbolaget till Elmeleven, Nerdbrewing och Chad Beer, har nu två av varumärkena slagits ihop medan det tredje brutit sig loss och blivit fristående igen.
Sedan 2019 har Anders Kvist, Chad Paton och Hannes Gruber tillsammans drivit Molecule Brewing där de frontat och ansvarat för var sitt, nischat, ölvarumärke. Anders Kvist har fokuserat på sitt Elmeleven med fruktiga, syrliga och stora öl, Chad Paton har frontat Chad Beer med rejält humliga New England-ipor och Hannes Gruber har också han bryggt stora öl, men mörka, smaksatta och alkoholstarka under varumärket Nerdbrewing.
För att effektivisera, förenkla och anpassa sig för framtiden har moderbolaget nyligen brutits upp och Elmeleven och Chad Beer slår sig samman under varumärket Elmeleven, vilket kommer att drivas vidare av både Anders Kvist och Chad Paton, i de befintliga lokalerna i Malmöförorten Arlöv. Hannes Gruber har överlåtit sina aktier, mot varumärket Nerdbrewing, och kommer att fortsätta brygga sina öl på annan plats.
– Vart vet jag inte riktigt än, jag letar just nu efter ett nytt bryggeri, som har lite extra kapacitet, att samarbeta med. Branschen går genom en tuff tid och det finns olika vägar framåt, jag kommer att nischa mig ännu mer och satsa på det exklusiva och småskaliga, med större fokus på fatlagring, säger Hannes Gruber, som hoppas på att kunna släppa nya öl lagom till nästa sommar.
Och medan Nerdbrewing nischar sig, breddar sig Elmeleven och redan till hösten kommer de att släppa både humligt och mörkt under bryggeriets flagg.
– Vi har en del coola saker på gång med framförallt de mörka ölen. Fruktiga och syrliga öl är, och har varit, en stor del av vår identitet som varumärke, och andel av vår produktion, och vi ser stor potential att det kan vara så även framöver, berättar Anders Kvist och fortsätter:
– Vi hoppas att denna förändringen, med en tydligare vision och mix i produkterna, kan göra oss mer lättillgängliga som varumärke och på så vis vara ännu mer relevanta, framförallt på exportmarknaden men även på Systembolaget. Vi har också sett en tillväxt i vår krogförsäljning i Sverige det senaste året så även det kommer att vara viktig framöver.
Taproomet, som numera drivs av Elmeleven, kommer fortsatt att hålla öppet under vissa utvalda datum.
– I förlängningen hoppas vi på att kunna ha öppet på en mer regelbunden basis, vi har några roliga idéer som vi är sugna på att testa och som skulle kunna förfina koncept ytterligare, avslutar Chad Paton.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.