Ett japansk bryggeri har tagit fram ett särskilt ölglas med ett udda syfte – att göra det krångligare att dricka öl. Glasets form, inspirerad av ett timglas, ska få folk att dricka långsammare och tänka mer på sin alkoholkonsumtion.
I Japan har Yona Yona Ale skapat det nya glaset som gör det svårare att hinka i sig öl. Med en smal sektion i mitten, som frigör vätskan mycket långsamt, tar det ungefär tre gånger så lång tid att få i sig en öl jämfört med ett vanligt glas. Varje glas är handblåst med en timglasmidja på 6 millimeter i diameter.
PR-kampanjen är ett svar på nya riktlinjer från Japans hälsoministerium som ska minska japanernas alkoholintag. Yoho Brewing, bryggeriet bakom Yona Yona Ale, har genomfört en undersökning som visar att bara 21 procent av japanerna känner till riktlinjerna, men samtidigt vill 35 procent av de som dricker regelbundet minska sitt alkoholintag.
Som så ofta i Japan, har bryggeriet gått noggrant tillväga vid utformningen – Tokyo Glass Art Institute arbetade sex månader för att utveckla designen. De gjorde bland annat sex prototypglas med olika slags midjor för att jämföra vilken av formerna som gav ölet bäst arom och smak, men också vilket glas som uppnådde den ”ideala svårigheten att dricka”.
Bryggeriets vd, Naoyuki Ide, säger att företaget på det här sättet vill använda humor för att sätta fokus på frågan om ansvarsfullt drickande. Endast tjugo glas finns för närvarande och de säljs via ett lotteri på bryggeriets webbplats.
Yona Yona Ale är en av Japans mest populära hantverksöl och kan hittas i lokala mataffärer över hela landet. Företaget grundades 1996 av Yoshimichi Hoshino, som inspirerades av den amerikanska craft beer-kulturen när han pluggade i USA.
HÄR kan du se hur ölglaset fungerar.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.