Hej, hallå Calle Nygren och Anders Abrahamsson på Åre Bryggcompagni! När många bryggerier sänker priset på sina lageröl gjorde ni tvärtom och lanserade ”En liten lager” – i mindre burk men för samma pris som den stora. Hur tänkte ni där?
– Det undrade vi också när den plötsligt stod bredvid vår vanliga lager på Systembolagets hylla. Sida vid sida, för samma pris, men där storlekarna skildes åt, den lilla på 25 centiliter och den större på 33. Överraskande nog valde konsumenterna den mindre.
Berätta om ölet.
– Det är ett torrt, krispigt ljust lageröl, okomplicerat och gott. Vi var nyfikna på formatet och tog i första hand fram den för våra restaurangkunder som är vana att sälja små öl som ett komplement till vin. Vi har aldrig varit intresserade av att göra billigt bulköl utan det här kändes som ett elegant sätt att visa upp vårt lageröl på.
Hur har ölet mottagits?
– Att restaurangkunderna skulle gilla det var vi ganska säkra på, restaurangen Ett Hem gjorde det till exempel till sitt husöl direkt. Systembolaget däremot sa uttryckligen till oss att det här ölet aldrig kommer att sälja, men det blev precis tvärtom. Det här är vårt mest lyckade släpp någonsin och ett av få öl från oss som folk kommer in och köper lådvis av. I volym säljer den ungefär lika mycket som våra andra bästsäljare, men det rör sig förstås om många, många fler burkar.
Varför tror ni att den säljer så bra?
– Kanske just för att det är ett komplement till andra drycker. Storleken är tilltalande för dem som bara vill ha en liten öl. Ett sätt att dricka mindre är ju också att dricka just en mindre öl, kanske är också det en förklaring. Vi trodde på konceptet, men aldrig att den också skulle sälja så bra på Systembolaget.
Blir det någon uppföljning?
– Ja, vi har precis släppt ”En liten IPA” och vi ser fram emot att analysera försäljningen och se om vi får samma mönster eller om IPA-konsumenten är en annan. Senare i höst kommer också ett tredje öl. Att det blev fler öl hade vi redan bestämt när den första släpptes, vi ville inte göra en dagslända utan testa det här hela vägen.
Avslutningsvis, hur går det med ert syrliga fatprogram?
– Bra! Vi har jobbat intensivt sedan vi fick bättre lokaler för det vilda för 2,5 år sedan och är nu redo att börja släppa våra vilda öl mer regelbundet. Under hösten kommer vi att lansera minst ett vilt öl i månaden. På så sätt hoppas vi på att kunna bygga upp en vildöls-katalog, vilket är viktigt inte minst för våra restaurangkunder. Förvisso ett angenämt problem, men det har varit svårt att göra när volymerna varit så små och allt sålt slut direkt.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.