Hon för arvet vidare på Jämtlands Bryggeri

Alexandra Lindgren Jansson har blivit ny delägare i Jämtlands Bryggeri, ett företag som varit en del av hennes liv sedan barndomen. Nu ser hon fram emot att föra familjetraditionen vidare – och redan nu planerar hon för ett stort jubileum om två år.

Alexandra Lindgren Jansson, 34, har levt nära Jämtlands Bryggeri sedan hon var barn. Hennes styvpappa, Carl Lindgren, grundade bryggeriet på 1990-talet tillsammans med krögaren Kjell Andersson. För Alexandra har bryggeriet alltid varit mer än bara ett företag – det har varit en del av familjen.

– Jag var fem år när mamma och Calle träffades. Och jag minns tydligt alla samtal om bryggeriet och Storsjöyran när jag växte upp. Idén var från början att skapa ett lokalproducerat öl för yran och 1996 släppte Jämtlands Bryggeri sin första produkt, säger Alexandra Lindgren Jansson.

Efter att Carl Lindgren gick bort i maj 2024 efter en kamp mot ALS har Alexandra nu tagit över som delägare tillsammans med bryggeriets vd, Anders Thelenius. Ett steg som varit på gång länge.

– Min styvpappa var en engagerad ordförande, men den dagliga driften har skötts av Anders Thelenius, som varit vd i över tio år. Anders har varit djupt engagerad i branschen, det lokala affärslivet och bryggeriföreningar, vilket har varit väldigt viktigt. Vi tre började prata om det här när Calle fick sin diagnos, för det kändes angeläget att fortsätta driva företaget som ett delägt familjeföretag i min styvfars anda, säger Alexandra Lindgren Jansson.

Alexandras resa inom Jämtlands Bryggeri började 2020, precis när spridningen av covid-19 tog fart i Sverige. Då hade hon redan en gedigen bakgrund inom försäljning och marknadsföring och hon kom in för att stärka en marknadsavdelning som då var i stort sett obefintlig.

– Under pandemin såg vi stora förändringar i köpbeteendet. Folk gick inte på krogen längre utan köpte istället mer öl på Systembolaget. Vi behövde anpassa oss snabbt och började satsa mer på privatkunder.

Sedan dess har hon tagit ett allt större ansvar inom företaget och i dag hanterar hon marknadsföring, försäljning och event som festivaler och mässor. Nu, som delägare, kommer hennes insyn och ansvar att öka ytterligare.

– Mitt dagliga arbete kommer inte förändras så mycket, men att sitta med i styrelsen ger mig en större inblick i hur företaget sköts.

Carl Lindgren var en entreprenör ut i fingerspetsarna. Enligt Alexandra var det kontakten med medarbetarna som alltid stod i centrum.

– Han såg alltid människorna bakom jobbet. Det var viktigare för honom än vilken roll de hade i företaget, minns hon. Det är något jag vill föra vidare.  

För Alexandra handlar det inte bara om att förvalta arvet efter Carl, utan också om att föra in nya idéer och tankar i bryggeriet. Hon ser en möjlighet att locka fler kvinnor till ölbranschen, som traditionellt varit mansdominerad.

– Det känns extra kul att som kvinna få vara med och driva ett så anrikt bryggeri. Det är en bransch som lockar fler och fler tjejer och jag ser fram emot att vara en del av den utvecklingen.

Hon vill även få fler att upptäcka bryggeriets klassiska öl, något som hon menar ibland glöms bort i jakten på nya, trendiga smaker.

– Vi har kanske inte de poppigaste burkarna, men vi är ett tryggt hem för dem som vill ha något genuint och pålitligt. Det vore kul om fler vågade släppa sina hazy-ipor och istället provar en lager i tysk stil eller en maltig ale i brittisk stil. Då finns vi här för dem som vill upptäcka något mer tidlöst, säger Alexandra Lindgren Jansson.

Hon är också medveten om de utmaningar och möjligheter som väntar. 

– Priskänsligheten är stor, både hos de som handlar Systembolaget och på restauranger. Samtidigt ser jag fram emot den differentierade alkoholskatten, som förhoppningsvis kan göra det lättare för små bryggerier att konkurrera.

Med blicken mot framtiden hoppas hon att Jämtlands Bryggeri kan fortsätta växa och utvecklas. Ett stort jubileum närmar sig – bryggeriet fyller 30 år om två år – och redan nu planerar teamet på bryggeriet hur det ska firas.

– Vi har pratat om att släppa många spännande öl och göra roliga saker för att uppmärksamma jubileet. Det känns fantastiskt att vi har varit med så länge och jag ser fram emot att vara del av nästa kapitel, avslutar Alexandra Lindgren Jansson.

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.