Det är med ambitionen att bli en av Norges största dryckesaktörer som Spendrups Bryggeri för första gången på allvar ger sig på en marknad utanför Sverige. Till sin hjälp har man den breda dryckesportföljen – och hotellentreprenören Petter Stordalen.
Sverige har blivit för litet för den snabbt växande bryggerikoncernen Spendrups, och drömmen om en expandering utanför landets gränser har funnits länge. Historiskt har ströförsök gjorts, men den här gången tror man sig ha hittat det perfekta samarbetet.
– Vi har inte musklerna för den klassiska bryggeriexpansionsmodellen, utan har istället drömt om ett samarbete där olika aktörer kan bidra med olika kompetenser, säger Henrik Åström, nytillträdd vd på Spendrups Bryggeri.
Spendrups Bryggeri har nu krokat arm med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte, samtidigt som de gemensamt startat bolaget Pinnacle Brands AS, som både kommer att sälja och marknadsföra produktportföljen i Norge. Målsättningen är att etablera sin första, heltäckande bortamarknad – som dessutom råkar ligga väsentligt mycket närmre bryggeriet i Grängesberg än vad många andra svenska städer gör.
– Jag ser stora möjligheter, vi blir en utmanare som kan skaka om lite med ett starkt erbjudande och kvalitetsprodukter i portföljen. Över tid har vi ambitioner att bli en av de ledande aktörerna på marknaden. Det finns en långsiktighet hos både familjen Spendrups och familjen Stordalen vilket ger oss uthållighet i satsningen, säger Petter A. Stordalen, ägare av Strawberry Equities.
Den norska marknaden påminner om den svenska, och de två huvudkonkurrenterna är båda danska; Carlsberg och Royal Unibrew, som bland annat äger Hansa Borg Bryggerier. Spendrups menar att man kan konkurrera med en bredd som de andra storaktörerna på den norska marknaden saknar.
– Vi har en bredd inom alla kategorier – öl, cider, alkoholfritt, vin och sprit, dessutom tror vi att vi kan komma långt på att vara lyhörda och att, precis som i Sverige, jobba nära kunderna och deras behov. Dessutom finns redan idag en god varumärkeskännedom i Norge kring våra främsta varumärken, säger Henrik Åström.
Initialt fortsätter man med dagligvaruhandeln, där man under våren framgångsrikt lanserat Norrlands Guld i Norges Coop-butiker. Nästa fokus blir restaurangförsäljningsverksamheten, med ett liknande erbjudanden som i Sverige, och slutligen Vinmonopolet, men där med det främsta fokuset vin och sprit. Förhoppningen är också att på sikt komma in på de norska Strawberry-hotellen som i dagsläget har Carlsberg som huvudleverantör.
Ambitionen är att relativt omgående kunna leverera ett par miljoner liter och sedan fortsätta att växa strategiskt och långsiktigt. För Henrik Åström, som tidigare ansvarat för försäljning och marknad är det en drömstart i nya rollen som vd.
– Det är väldigt roligt att kunna berätta om det här nu och att det tajmar så bra. För mig, som kommer från den kommersiella sidan, är det superspännande och verkligen mitt område, säger han.
Men på frågan om detta är en i raden av planerade utlandsexpansioner är svaret, just nu, nej.
– Norge är det prioriterade utlandsfokuset för de kommande åren och den här satsningen är helt och hållet anpassad för just Norge. Vårt övriga fokus är, som alltid, att försvara och motivera den position vi har hemma i Sverige – och det kräver att vi hela tiden utvecklas och håller oss relevanta, avslutar han.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.